Srž franšiznog poslovanja je upravo ono što se u krizi najviše traži: podjela rizika, prijenos „know how“ i edukacija

dr.sc. Ljiljana Kukec naša je višegodišnja vjerna članica, Ona je franšizni konzultant, profesor  i članica Svjetskog franšiznog vijeća, ali i vlasnica – davatelj franšize centra za oblikovanje tijela BODY CREATOR.  Samu sebe naziva serijskom poduzetnicom s dugogodišnjim iskustvom u poduzetništvu još iz vremena bivše države, a svoja znanja i vještine proširila i na akademski svijet.

  • Moje poduzetničko iskustvo u raznim sektorima poslovanja, iz raznih vremena i raznih zemalja (živjela sam 5 godina u Italiji i Švicarskoj gdje sam isto tako imala svoj studio za konzalting)  daje mi konkurentsku prednost na tržištu jer poznajem one uvjete poslovanja, kategorije i situacije koje mlađi poduzetnici sa samo hrvatskom perspektivom nemaju. Osim toga što sam poduzetnica već dugi niz godina ja sam i mentor, predavač, istraživač i davatelj franšize. Imam veliko iskustvo u savjetovanju mikro i malih poduzetnika u njihovom radu pogotovo u pripremi za širenje i internacionalizaciju poslovanja. Surađivala sam s mnogim poznatim hrvatskim tvrtkama, ali i s onima o kojima će se tek čuti. Trenutno radim na nekoliko projekata projektiranja franšiznog poslovnog modela za mikro poduzetnike u Hrvatskoj i regiji. Doktorica sam znanosti, doktorirala na Međunarodnom interdisciplinarnom međusveučilišnom studiju Poduzetništvo i inovativnost na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Osijeku. Doktorska disertacija posvećena je potencijalu hrvatskih mikro i malih poduzeća za franšiziranje – predstavlja se članica Centra poduzetnica.
  • Osim toga aktivna sam u odboru za edukacije Udruge Glas Poduzetnika koja je nastala u ovim turbulentnim vremenima i vrlo brzo se nametnula kao važan dionik u hrvatskom poduzetništvu jer okuplja više od 10 000 članova.  Imam vlastitu franšizu centara za preoblikovanje tijela BODY CREATOR koji posluje od 2001 godine u Hrvatskoj i regiji, a temelji se na zaštićenoj metodi preoblikovanja tijela i mršavljenja te kao takav ima potporu Udruge za prevenciju prekomjerne težine, Zagrebačkog dijabetičkog društva, Ureda za zdravstvo Grada Zagreba. I ono što mene posebno raduje je moj akademski rad u okviru kojeg predajem kolegij Franšizno poslovanje na Univerzitetu u Luxembourgu i na Veleučilištu Vern i Europskoj poslovnoj školi Zagreb gdje predajem još neke poduzetničke predmete. Jedan sam od osnivača Europskog franšiznog instituta koji je partner Institutu Education for Entrepreneurship ( E4E) i u odboru sam za izdavanje Certifikata europske franšizne kvalitete – opisuje svoj iznimno bogati radni opus Ljiljana Kukec.

Još u srednjoj školi ova plodonosna poduzetnica shvatila je da prepoznaje prilike u okruženju i da ih u svojoj glavi pretvara u projekte koji bi mogli donijeti velike prihode –  Upisala sam fakultet, no brzo sam se prebacila na izvanredni studij jer sam shvatila da želim razviti jednu od ideja s obzirom da je bila jedinstvena i nije postojala u Jugoslaviji. Taj poriv da izmišljam nešto novo čega još  nema prati me cijeli život. Iako pionirski posao nije uvijek onaj najlakši jer moraš odgajati tržište, ipak u Jugoslavenskim uvjetima to je bilo super jer je tržište bilo gladno svega novoga i onoga čega je bilo na zapadu, a brojilo je fenomenalnih 23 milijuna ljudi.  Ja sam se odlučila da ovdje započnem tisak slika na majice. Govorimo o drugoj polovici sedamdesetih godina kada ovdje nije bilo niti T-shirt majica, a kamoli aparata i slika za tisak. Otišla sam u UK, našla aparat i slike, otvorila obrt kako bi mogla uvesti to sve u Jugoslaviju i započela posao. To je bio najbolji posao mog života jer je zarada bila vrtoglavih 80% na proizvodu. Problem je bio što nije postojala proizvodnja T-shirt majica. Jednostavno ih nije bilo. Tvornica Pelister u Bitoli radila ih je za izvoz i za mene su počeli proizvodnju. Godišnje smo prodavali oko 10 000 majica što na sajmovima što preko časopisa Arena (300 000 tiraža) što na štandovima na moru. To je bio temelj za ostale moje poslovne aktivnosti tokom vremena. Nakon toga započela sam cijeli niz poslovanja koja su bila inovativna i potpuno nova na našem tržištu ili u lokalnoj sredini, kao što je prva picerija na otoku Korčuli (1982), event management agencija (jedna od prvih 2000), centar za mršavljenje po termo slim metodi (1995), franšizno poslovanje (2002).

Od 2002. bavim se franšiznim poslovanjem kao konzultant. U suradnji s Hrvatskom udrugom za franšizno poslovanje organizirala sam 8 međunarodnih sajmova franšiza u Hrvatskoj, 14 međunarodnih franšiznih foruma, nebrojeno predavanja i radionica. Kroz moj konzultantski rad pomogla sam mnogim hrvatskim poduzetnicima i renomiranim tvrtkama da krenu franšizirati svoje poslovanje ili da kupe franšizu, ili jednostavno da sistematiziraju svoje poslovanje kroz jačanje operativnog menadžmenta i sistematizaciju procedura poslovanja. Sve je to rezultiralo rastom poslovanja.

Kroz svoje poduzeće CAPACITAS CATENA j.d.o.o. i kao predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje bavi  se s nekoliko djelatnosti. Osnovna djelatnost je savjetovanje poduzetnika u strategiji širenja i internacionalizaciji poslovanja te projektiranje klijentovih franšiza, ako se to pokaže kao najbolji način širenja. Paralelno s time surađuje s  klijentima koji žele urediti svoje operativne procedure i politiku poslovanja uz što obično ide i kreiranje operativnih priručnika za njihovo franšizno poslovanje.

Onaj drugi dio klijentele su oni mali investitori koji tek žele pokrenuti svoje poslovanje. Tu ih savjetujemo kako da to učine na pravilan način, ali im isto tako savjetujemo da to učine preko kupnje tuđe franšize s obzirom na znatno veću održivost takvog poslovanja i na mentorstvo davatelja franšiza koji je dio takvog odnosa. Dakle, podjela rizika poslovanja koju nudi franšizni način poslovanja daje mu prednost pred samostalnim pokretanjem poslovanja. U tom djelu naših aktivnosti često su nam klijenti već etablirani poduzetnici koji jednostavno žele po princip“ne stavljati sva jaja u istu košaru“ žele uložiti u neko drugo poslovanje i proširiti svoj portfelj, no žele isto tako podijeliti rizik s nekim iskusnijim poduzetnikom jer često idu izvan svoje djelatnosti za koju su stručni. Tu je isto tako kupnja nečije franšize rješenje. Tu puno pomažemo i u Hrvatskoj i vani.  Bavimo se edukacijom poduzetnika in house ili izvan o raznim temama važnim za organizaciju poslovanja, priručnike, gerila marketing i slično.  Moje poduzeće rukovodi s franšizom Body Creator koja posluje na hrvatskom tržištu od 2001., a od 2005. se širi kao franšiza. Momentalno je prisutna u Hrvatskoj i Sloveniji – zaključuje Kukec o svom franšiznom radu.

Nadalje, Ljiljana Kukces ističe kako je jedna sam od rijetkih koji se bave temom franšiznog načina poslovanja. Međunarodno je priznata stručnjakinja je u toj „disciplini“ što joj daje konkurentsku prednost na tržištu.

Surađujem jako dobro s institucijama pa sam tako i dopredsjednica u Zajednici za franšizno poslovanje pri HGK, a naša Udruga izdaje i potvrde o vjerodostojnosti franšize za potpore za samozapošljavanje u HZZ. Kroz moj rad u Hrvatskoj udruzi za franšizno poslovanje u timu sam za Certificiranje franšiza i dodjelu Certifikata Europske franšizne kvalitete. To je vrlo važan dokument koji daje veliku vjerodostojnost franšizama u regiji, a štiti kupce franšize od loših ponuda – nadodaje glede svog franšiznog rada.

Hrvatska udruga za franšizno poslovanje osnovana je 2002 godine i od tada okuplja franšizne dionike u zemlji, ali i regiji. Stavila se na čelo dugoročnog projekta promocije i popularizacije franšiznog poslovnog modela u Hrvatskoj. U tom smislu u zadnjih 18 godina u Hrvatskoj bilo je dosta međunarodnih sajmova franšize (8), Franšiznih Foruma (14), edukacija i radionica (>50), predavanja (>100).  Od 2006 Udruga je članica Europske franšizne federacije i aktivno sudjeluju u radu svjetskih organizacija.

To sigurno nije malo, ali očito nije niti dovoljno da naši poduzetnici dobiju povjerenje u ovaj način poslovanja i osnovna znanja o tome kako najbolje primijeniti franšizni poslovni model na njihovo poslovanje. Zašto je to važno? Pa, dovoljno je da kažemo da se kroz franšizni poslovni model odvija 50% svjetske maloprodaje. Svakih 6 minuta u svijetu otvori se jedno novo franšizno prodajno mjesto. Toj statistici treba dodati i da na svijetu postoji oko 24 500 franšiznih brendova koji posluju u 300 različitih industrija, koji samo u Europi ukupno zapošljavaju više do 3 milijuna ljudi i da su tih 24 500 franšiznih brendova svojim franšizama pokrenuli više od 1,1 milijun poduzeća čija je stopa preživljavanja u prvih 5 godina više od 90% (u odnosu na samostalni pokretanje poslovanja gdje je ona manje od 25%), onda vidimo kolika je globalna snaga ovog načina poslovanja. Od navedenih 24 500 brendova samo je 5% mega brendova s kojima se krivo poistovjećuje cijeli franšizni sektor, kao što su Mc Donald’s, Burger King, KFC i slični. Ostala velika većina su mikro i mali poduzetnici koji su vrlo uspješno internacionalizirali svoje poslovanje primjenom franšiznog poslovnog modela.

Činjenica da su razvijene zemlje lideri i u franšiznom sektoru i da su 80% svih prisutnih franšiza u tim zemljama njihove domaće franšize. Iako po ukupnom broju prisutnih franšiza na tržištu, Hrvatska ne zaostaje za svojim okruženjem (> 200 franšiznih brendova) ipak po udjelu domaćih franšiza je na zadnjem mjestu u svijetu.

Zašto se hrvatski poduzetnici boje ovog, u svijetu dokazanog i isprobanog načina internacionalizacije poslovanja? Kao prvo tu je dobro, staro ne znanje. Naši poduzetnici imaju površnu informaciju, ali nemaju znanja o prednostima koje pruža ovaj način poslovanja.  Na drugom mjestu je strah od dijeljenja poslovnih tajni i nepovjerenje u pravni sustav, no osnovna je karakteristika poduzetnika je razumno preuzimanje rizika, a franšiza nudi upravo to, podjelu rizika za poslovanje na nepoznatom teritoriju. Kroz moje aktivnosti u Hrvatskoj udruzi za franšizno poslovanje odlično poznajem NGO sektoru u Hrvatskoj u regiji. Jedan sam od osnivača Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i njezina predsjednica. Od 2014-2016 bila sam potpredsjednica Europske franšizne federacije, a od 2006 zastupam Hrvatsku u Svjetskom franšiznom vijeću. Od 2016. sam članica Upravnog odbora Europske franšizne federacije. Što se tiče žena u franšiznom poslovnom sektoru broj svakodnevno raste tako da je to postao nekako globalni trend da se svakodnevno povećava broj žena u franšiznom sektoru poslovanja. Mnogi davatelji franšiza preferiraju žene kao partnere jer se bolje drže uhodanog sustava poslovanja i striktnije koriste know how koji su naučile na obuci. S druge strane žene su opreznije s financijama i vole da je sve predvidivo. Zato se odlučuju na podjelu rizika s davateljem franšize i pokretanje poslovanja s mentorom.  Samo u SAD od 2010. godine udio žena u franšiznom sektoru povećao se za 80%,  dok su u UK 37% svih novih primatelja franšiza u zadnje tri godine žene. Djelatnosti koje najviše privlače žene u franšiznom sektoru su:  franšize povezane s edukacijom, djecom, ljepotom i brigom za starije.

Zanimalo nas je saznati koliko je uopće hrvatsko tržište „osviješteno“ za sadržaje tj. usluge koje pružate te tko su Vam klijenti kako u tvrtki tako i u udruzi, na što nam Ljiljana Kukec odgovaraHrvatski poduzetnici i oni koji to žele postati još nemaju dovoljno znanja o franšiznom načinu poslovanja. Vjeruju da je to za neke mega brendove i da je jako skupo, da nije za njih, no to nije točno. Franšize se mogu kupiti s malim ulaganjima. U ovih 18 godina koliko radimo na promociji i popularizaciji ovog načina poslovanja puno je toga napravljeno i svi sada znaju makar okvirno što su to franšize, no mislim da im fali ideja kako to praktično primijeniti.  Meni kao franšiznom konzultantu dolaze poduzetnici uvijek s istim pitanjem:  je li moj posao franšizabilan? Na to pitanje odgovor se vrlo jednostavno i besplatno može dobiti upravo u Hrvatskoj udruzi za franšizno poslovanje, a to ujedno smanjuje sumnje i strah za kvalitetnu globalizaciju hrvatskih brendova. Mislim da je vrijeme da dokažemo da možemo koristiti od drugih zemalja već isprobane metode internacionalizacije poslovanja koje su u tome odavno već uspjele. Tridesetak hrvatskih franšiza koje su se odvažile na izgradnju svoje franšizne mreže nisu požalili i neki od njih su ostvarili globalnu prisutnost i imaju velike pasivne prihode od svoje franšizne mreže.Moji klijenti su uglavnom mikro i male firme koje žele razviti svoje franšize i ja im s mojim timom pomognem razviti njihove franšize i povezati ih dalje s mojom mrežom suradnika koji im pomognu prodati njihove franšize u druge zemlje. Kreirati franšizu znači stvoriti ponovljive sustave poslovanja i dokumentaciju kako bi se poslovanje u minimalnom vremenu moglo pokrenuti u optimalnom obujmu. To je naš posao i to se sve može u cca 60-90 dana napraviti.

Nakon prvog vala koro i usred drugo vala korone Ljiljana Kukec na ovo izazovno poduzetničko razdoblje gleda ovako: – Uglavnom od svih ćete čuti da je svaka kriza prilika i točno da je mnogima to samo prazna fraza, no ova situacija predstavlja priliku da započnemo gledati onako kako bi Englezi rekli „outside of the box“. Pitanje većine poduzetnika je kako da pokrenem ponovno poslovanje i kako da povećam šanse za sigurnost i smanjim rizik.. Franšiza može biti odgovor na sve ove izazove, pogotovo za poduzetnike koji traže nove mogućnosti i prilike za svoje poslovanje. Kreiranje ili kupnja franšize je isto tako prilika za već postojeće poduzetnike da krenu u nekom drugom smjeru, ali i za one koji bi voljeli biti sam svoj gazda, no ne usude se jer ne žele biti prepušteni sami sebi.  Svi koji nam se sada javljaju s istim problemima objašnjavamo da je FRANŠIZA = PODJELA RIZIKA !!  Poduzetnicima naglašavamo kako je upravo sada vrijeme da se radi na novom proizvodu poduzeća, a to je upravo franšiza. Na taj način rastu i šire se bez većeg ulaganja. Tri osnovna resursa kod odluke za rastom poslovanja su: novac, vrijeme i menadžment. U franšiznom poslovanju to su resursi koje osigurava kupac franšize  za rast vašeg poslovanja.  Jedno od pitanja koje mi postave tada poduzetnici je: „zašto bi netko kupio moju franšizu?“ Odgovor opet leži u podijeli rizika. Kupnjom franšize osoba postaje poduzetnik i sam svoj gazda, ali ne i prepuštena samoj sebi. Istraživanja pokazuju da samostalnim ulaskom u poduzetništvo skoro 80% poduzetnika neće preživjeti prvih pet godina poslovanja dok u isto vrijeme kupnjom nečije franšize više od 90% poduzetnika opstane nakon 5 godina poslovanja. Razlog tome je podjela rizika, obuka i prijenos know how i mentorstvo u poslovanje koje osigurava davatelj franšiza.

Dakle, sama srž franšiznog poslovanja je upravo ono što se u krizi najviše traži: podjela rizika, prijenos know how i edukacija/prekvalifikacija. Ulazak u već uhodano poslovanje jer nemamo vremena za pokušaje i pogreške.

Davatelj franšize prodajom svoje franšize postaje mentor koji zna sve tajne tog biznisa  i ima jaku motivaciju, te ulaže svoj trud u uspjeh poslovanja budućeg poduzetnika koji pak ima lokalnu ekspertizu i smanjuje rizik davatelju franšize da posluje na nepoznatom tržištu. I na kraju sada je lakše kupiti franšizu nego ikada ranije jer su i davatelji puno elastičniji i lakše se pregovara oko franšiznog ugovora.

Ono što je važno je da se franšizom kupuje posao koji je odmah operativan i počinje davati rezultate. U ovom času mnogi potencijalni kupci franšiza imaju puno vremena za istraživanje što bi radili nakon izolacije. Povećanje ponude domaćih franšiza zato bi bilo od presudnog značaja za te ljude jer im se nudi operativno i održivo poslovanje. Sve to vodi do novih i boljih uvjeta za kupnju franšize kojih nije ranije bilo, a isti bi po logici stvari trebali generirati potražnju. Zato je franšiza prilika za poduzetnike da ovu krizu iskoriste ne kao hibernaciju,  nego kao pripremu novih smjerova razvoja koje će lansirati nakon korona krize.

O planovima za budućnost naša Loyalty članica zaključuje: – Planova ima puno, vremena je malo. Imamo velike planove s našom franšizom Body Creator  centra za preoblikovanje tijela i mršavljenje. To će biti nešto potpuno revolucionarno za ovo tržište. Imamo puno upita za kupnju franšize Body Creator i za ovo krizno vrijeme osmislili smo poseban format koji omogućava pokretanje ovog poslovanja uz minimalna ulaganja i uz potporu za samozapošljavanje preko HZZ. Što se tiče našeg savjetodavnog dijela tu razmišljamo o širenju portfelja usluga koje nudimo tržištu na neke niše koje još nisu toliko zastupljene kod nas.  Ovog časa najviše radimo na pripremi edukacija za poduzetnike koje će se realizirati u suradnji s jednom svjetskom platformom za edukacije i u partnerstvu s još nekim hrvatskim i međunarodnim stručnjacima za određene teme.

Kakvim riječima biste opisali suradnju s Centrom poduzetnica (bivši Ženski poduzetnički centar) i kako gledate na ovakve asocijacije poput naše? Što Vas je ponukalo biti Loyalty članicom Centra poduzetnica?

Okupljanje žena poduzetnica u udruženja je vrlo važna stvar za međusobno umrežavanje i potporu. Kod nas ih ima par, ali svako od njih je jednako važno i originalno u načinu svojeg djelovanja tako da podržavam radi svih njih. Suradnja s Centrom poduzetnica mi je pomogla u nekoliko smjerova. Prvo za masu stvari pokazala mi je da nisam sama i da druge poduzetnice imaju sličnih izazova kao ja i da su ih možda riješile na neke interesantne i inovativne načine. Umrežavanje s mojim kolegicama dio je moje svakodnevne rutine bilo direktno ili preko društvenih mreža. To mi daje poticaj da budem bolja i ideje kako inovirati moje poslovanje. nadam se da sam i ja nekom inspiracija. Članice Centra poduzetnica su neiscrpan izvor znanja i inovativnosti tako da sam ponosna na ovo članstvo jer mislim da me ono obogaćuje kao osobu ne samo kao poduzetnicu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp