Ne bježite od najjačeg alata kojega imate za uspjeh u poduzetništvu – svoje intuicije

Gotovo svima poznati šahovski majstor Garry Kasparov tvrdio je: “Kad oklijevam i razmišljam, gotovo uvijek izgubim.” Ovom svojom tezom Kasparov je dao do znanja da u odlukama koje donosi sluša svoj unutarnji glas, svoju intuiciju, kako bi pobijedio protivnika. Koristeći intuiciju dolazi do odluka koje mu prvo dođu na pamet. I očito, prema njegovim riječima, pobjeđuje.

Intucija prema Goetheu je govor duše (našeg Višeg Ja, Više svijesti ili nadsvijesti), koja je produžena ruka Boga, Florence Scovel Shinn opisuje je riječima – “intuicija je duhovna sposobnost koja se ne objašnjava, već jednostavno pokazuje put.” I za nobelovca Alberta Einsteina ovo je naše šesto osjetilo iznimno bilo važno – „intuicija je sveti dar, a racionalni um je vjerni sluga. Mi smo stvorili društvo koje poštuje slugu a zaboravilo je na dar. Talidari ističe pak da je za uspjeh u životu važan kvocijent intuicije, a ne inteligencije, dok Carl Jung ističe da je intuicija osnovna psihološka funkcija koja nesvjesno pruža percepciju. “Intuicija nam omogućava da proreknemo mogućnosti u nekoj situaciji.”

Neupitno je kroz povijest čovječanstva koliko su mnoga znana imena filozofije, znanosti, umjetnosti svoje aktivnosti oslanjala upravo na intuiciju.

Intuiciju ljudi nazivaju raznim imenima: šesto osjetilo, predosjećaj, slutnja, instinkt, dojam, uvid, inspiracija… U neku ruku, intuicija je unutarnji GPS – instrument za navigaciju. Intuicija komunicira svoje poruke slikama, riječima, osjećajima i unutarnjim „znanjem“.

Pisac knjige “Treptaj moć razmišljanja bez razmišljanja” Malcom Gladwell smatra da su dugi sati razmišljanja koji nam troše vrijeme u poslu – većinom beskorisni. Kao primjer navodi vatrogasce i vojnike koji rade visoko rizične poslove i imaju samo sekunde za odluku. Neurolozi tvrde da se u tim trenucima u mozgu odvija intenzivno racionalno razmišljanje. Tu sposobnost nazivaju “tanko rezanje”, a svi je imamo. Mozak nesvjesno stiže do zaključaka prepoznajući i “režući” uzorke iz prošlih situacija i reakcija. Na brz način.

Pitanje nije imate li intuiciju ili ne, nego imate li otvoreni pristup njoj i koliko je primjenjujete.

Svi smo u manjoj ili većoj mjeri doživjeli intuitivne predosjećaje i signale. Svi imamo intuiciju, ali je ne znamo svi koristiti jednako dobro. Što više iskustva imamo, to ćemo biti vještiji u prepoznavanju poruka intuicije. Zato na intuiciju treba gledati kao na vještinu sličnu onoj učenja vožnje bicikla.

Što više vježbate biti u kontaktu sa sobom i svojim nesvjesnim umom, brže i lakše ćete prepoznavati svoje nesvjesne signale. Intuiciju svi imamo i možemo je razvijati.

Naše nesvjesno uvijek se brine za nas pokazujući nam smjernice u životu, i to kroz intuitivne signale, senzacije i simptome u tijelu, poruke naših snova. Te su poruke uvijek u skladu s našom dobrobiti, stoga je važno početi koristiti svoj unutarnji kompas te naučiti prepoznavati i čitati njegove signale.

Čovjek je kroz svoj razvoj zanemario intuitivno biće u sebi, a naglasak je stavio na racionalno promišljanje, djelovanje, logiku, te se time sve manje koristila intuicija. U novije vrijeme znanstvenike iznova intrigira i zanima intuicija.

Profesor Gerd Gigerenzer, višestruko nagrađivan istraživač bihevioralne intuicije, autor je znanstveno-popularne knjigu pod nazivom “Gut Feelings: The Intelligence of the Unsconscious” (“Snaga intuicije: inteligencija nesvjesnoga”), pri čemu treba naglasiti da su “gut feelings” osjećaji u trbuhu. Gladwell nam je pokazao kako odluke donesene u trenu, intuitivne odluke, mogu polučiti bolje rezultate nego pažljive analize i promišljanja.

Kroz znanstvena istraživanja pokazalo se da kod donošenja ispravnih odluka nije trik u gomilanju informacija, već u njihovom odbacivanju: trik je znati intuitivno ono što ne treba znati.

Ono što nam se nameće u svakodnevnici svakako je sljedeće – želimo li slijediti konzervativno gledište o vrijednosti razuma koje je naš svijet dovelo do krize globalnih razmjera ili želimo li vjerovati najnovijim znanstvenim istraživanjima koji daju prevlast intuiciji nad razumom?

Ljudi više nisu u skladu sa svojom praiskonskom prirodom, ne znaju slušati svoj unutarnji glas.

Talidari objašnjava kako se čovjek svakodnevno susreće sa svojim unutarnjim glasom, te kako se svaka odluka može intuitivno odlučiti, sve što je potrebno je poslušati svoj unutarnji glas i srce.

Intuicija komunicira svoje poruke slikama, riječima, osjećajima i ‘znanjima’ (“ne znam zašto i kako, ali jednostavno to znam“). Može se pojaviti u obliku slutnje, predosjećaja, vizije, ukazanja, inspiracije, misterioznog bljeska informacije, neverbalne informacije, nerazumne svjesnosti, bljeska uvida, “aha” momenta, neočekivane spoznaje, osjećaja da nam se upalila žaruljica, nagona, poticaja, nečujnog poziva, poruke i glasa, inspiracije, telepatije, empatije, osjećaja nelagode ili ugode u trbuhu, leptirića u trbuhu, sinkroniciteta, znakova u okolini, slučajnosti, sna, mirisa, okusa…

Teško ju je opisati, ali u cjelini obuhvatnosti – intuiciju doživljavamo kao ugodan ili neugodan osjećaj.

On nam ukazuje trebamo li ili ne nešto vjerovati, dopustiti, poduzeti i slično. Općenito, potvrdni odgovori se osjete kao suptilno širenje, udoban blagi osjećaj oslobođenja ili otpuštanja. Negativni odgovor, s druge strane, osjećamo kao stezanje, kontrakciju, grč ili neopuštenost. Može se manifestirati i kao bol i štrecanje u tijelu, a ponekad i kao poziv za buđenje u obliku neke krize.

Intuicija nam dolazi najčešće kad smo opušteni i otvoreni, kad naš svjesni um nije pretjerano aktivan.

Visokopozicionirani menadžeri moraju osjetiti kada bi neki posao mogao poći loše čak i kada brojke izgledaju dobro: članovi upravnog odbora moraju odlučiti je li novi proizvod vrijedan vremena i novca potrebnog za njegov razvoj. Ove i slične odluke traže sposobnost da se u proces donošenja odluke uključi naš osjećaj onoga što je dobro i loše.

Jedan od vrlo uspješnih poduzetnika opisao je svoju uporabu intuicije u poslovne svrhe: “Intuitivna odluka nije ništa drugo nego podsvjesna logička analiza. Mozak nekako obavi te proračune i isporučuje nešto što nismo mogli nazvati dobro odvagnutim zaključkom.

Bjorn Johansson, šef jedne kompanije sa sjedištem u Zurichu koja pronalazi i preporučuje menadžere za najviše upravljačke pozicije izjavio je kako je njegov posao u cijelosti – intuicija.

Prvo morate procijeniti kemiju u tvrtki, odrediti stil predsjednika upravonog odjela, njegove osobne kvalitete i očekivanja, ton koji on određuje, te cjelokupnu kulturu korporacije koja prizlazi iz svega toga. Moram shvatiti kako radi menadžerski tim, kako se odnose jedan prema drugome. Svaka organizacija ima svojevrstan miris, jasno svojstvo koje se osjeća.“

U poduzetništvu intuicija se najčešće koristi u procjeni novih poslovnih okolnosti, situacija, kontakata, rješavanja problema. Nerijetko se poduzetnici oslanjaju na svoju intuiciju, iako u poslovnom životu često prednost racionalnom odlučivanju.

Istraživanja koja je provelo jedno sveučilište u Teksasu pokazala su da više od 3.000 proučavanih managera iz javnog, privatnog i neprofitabilnog sektora, koristi intuiciju u svom poslovnom okružju. Što su manageri bili iskusniji u korištenju intuicije u odlukama tj. češće se koristili “ovim alatom”, dospjeli su znatno više u karijeri što dokazuje izravnu vezu između intuicije i napredovanja u karijeri.

Dakle, intuicijom se trebamo služiti ako želimo karijerno i poslovno napredovati.

Budućnost čovjeka definitivno će determinirati sve veću uporabu intuicije ne samo na privatnom, nego i poslovnom planu – tvrtke, poslodavci i zaposlenici, kao i političari morat će prihvatiti intuiciju kao snažan alat propitivanja.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp