Test izdržljivosti – kako spasiti mikro i malo poduzetništvo u Hrvatskoj?

A tako nam je bilo dobro krenulo!!! učestala je fraza mnogih mikro i malih poduzetnika kada se osvrću na početak 2020. godine, te razdoblje vlastitog poslovanja prije korone. A onda je stigla pandemija i sve se drastično promijenilo. Za većinu malih riba u poduzetničkom oceanu – na gore.

Malim obrtima i tvrtkama korona je prvo donijela i do nekoliko mjeseci zatvaranja, prisilnog godišnjeg odmora te socijalne distance. U situaciji kada je mnogima 2020. godina dobro i optimistično krenula, sve je veći broj poduzetnica i poduzetnika koji jako strahuju kako će svoje nekoć prosperitetno poslovanje dovesti ove godine prema uspjehu. A uspjeh će biti i da se izdrži i preživi, strahuju mnogi.

Zamislite frizerku koji je sav novac kojega je imala, uz podizanje i poduzetničkog kredita uložila u novi frizerski salon u Splitu nekoliko mjeseci prije nego što je Hrvatska stavljena u karantenu. Nadala se da će početi nadoknađivati ​​rate kredita do ljeta 2020. Ali salon je morao zatvoriti vrata gotovo do lipnja. Mislite li da i dalje ostaje šansa za rehabilitaciju njezinog posla? A koliko je takvih priča danas među hrvatskim poduzetnicama i poduzetnicima.

U Europi postoji više od 25 milijuna malih i srednjih poduzeća koja zapošljavaju oko 100 milijuna ljudi i čine više od polovice europskog BDP-a. Europska komisija naziva ih okosnicom ekonomije EU. Poduzetnici čine puno za zajednice u kojima imaju prebivalište, posebno u ruralnim područjima. Istovremeno, Međunarodna organizacija rada izdvaja mala poduzeća kao jednu od najvećih skupina na koje utječe pandemija.

Najveći problemi malih i mirko poduzetnika trenutačno su kroz zadržavanje postojećih klijenata i pronalazak novih, pristup povoljnim uvjetima kreditiranja / subvencioniranja za prevladavanje krize kao i preoblikovanje postojećih poduzetničkih aktivnosti na nove uvjete poslovanja, te pronalazak novih proizvoda i usluga koji će se prodavati na tržištu oblikovanog koronom.

Što napraviti? Kako spasiti male i mirko poduzetnice i poduzetnike?

Pomozi sebi pa će ti i drugi pomoći

Prije svega mali i mirko poduzetnički sektor mora shvatiti da pomoć ne treba čekati, nego da sami moraju zavrnuti rukave i kao tisuću puta ranije – najsnažnije se osloniti sami na sebe. Međusobno povezivanje ili tako popunarni networking, pružanje i primanje savjeta, pomoći, razmjena informacija, preporuka za klijente, kupnju, uštede, subvencije, međusobno kolanje i razmjena podataka, od primarne svu važnosti ne samo za poslovno preživljavanje, nego za uzajamno nastojanje u prevladavanju problema te solidarnosti prema uspjehu.

Omogućavanje pristupa znanju
Uvjeti na tržištu su se promijenili, što znači da nam trebaju i nova znanja, informacije, kao i savjeti kako se prilagoditi. Iz navedenoga vrlo je važno svakoj poduzetnici i poduzetniku da se “naoruža znanjima”, ali i da uči iz iskustva i ideja drugih.
Tako je nedavno pokrenuta i neprofitna online društvena inicijativa Lockdown Economy. Na njoj osnivači prikupljaju i objavljuju kratke video-priče poduzetnika diljem svijeta kako bismo vidjeli kako je pandemija utjecala na njihovo poslovanje i što oni rade da je spase.

Ono što ostaje kao imperativ u nadolazećim vremenima – svatko od nas ima moć pokrenuti snagu koja čini razliku u odnosu na prijašnje stanje.

Za početak, trebamo izgraditi potrošačku moć koja će zadržati povjerenje kupnje domaćih proizvoda i usluga, kod malih i mikro poduzetnika. Gdje god možemo trebamo davati preporuke svima koji to u poduzetničkom sektoru za prodaju svojih proizvoda i usluga trebaju. Te pojačati poduzetničku nazočnost na digitalnim platformama koje su se pokazale krucijalnim za vrijeme korone za komunikaciju s tržištem i kupcima.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp