Poduzetništvo nakon korone, a uoči ekonomske krize – kako održati poslovanje?

Ljudska povijest zabilježila je cijeli niz gospodarskih kriza, no bez obzira na njihove strahovito negativne posljedice po razvoj civilizacije, donijele su i brojne pozitivne primjere unaprjeđenja života. Aktualna kriza uzrokovana korona virusom dovest će do novih kreativnih rješenja preživljavanja poduzetnica i poduzetnika u vrlo izazovnom ekonomskom vremenu pred nama.

Nema poduzetničkog projekta kojega nije “okrznula” korona, prema zaradi ili nepredviđenim troškovima, ali u svakom slučaju unijela je poremećaje u poslovanju. Rad kod kuće, do jučer za mnoge neshvatljiv, postao je sada prihvatljiv, a sastanci, predavanja, seminari pretočili su se svi redom na video forme kao i ostale oblike online komunikacije.

Neke tvrtke i obrt kao oni u ugostiteljstvu, organizaciji različitih događanja, turizmu, kina, kazališta u cijelosti su obustavila svoje aktivnosti, dok su ostali osjetili izniman pad potražnje za svojim proizvodima i uslugama. Trend pada potrošnje na hrvatskom tržištu tek se očekuje, a pesimizam i strah se “uvlači” lagano i sigurno u sve pore društva.

Prvi poduzetnički odgovor u nastalim uvjetima bilo je smanjenje troškova, ali i kreiranjem novih poduzetničkih sadržaja i aktivnosti. Tako su npr. mnoge tvrtke koje su do jučer proizvodile alkoholna pića, sada svoje destilerije okrenule za proizvodnju sredstva za čišćenje i dezinfekciju.

Modne tvrtke poput Zare, H&M, Hedley & Bennett i Trigema umjesto poznatih modnih “krpica” sada proizvode zaštitnu opremu, maske i odijela potrebne za bolnice, dok posade zrakoplovnih tvrtki kao na primjer onih u SAS-u, prekvalificiraju se za pomoć u bolnicama.

Manjak respiratora u bolničkim jedinicama intenzivne njege nije samo motivirao zdravstvene kuće poput Philipsa i Draegera da povećaju proizvodnju, već je pokrenuo i proizvođače automobila poput Forda da proizvode medicinske uređaje.

Odgovor za uspjeh u poduzetništvu nakon korone – kratak je i jasan –  nužnost razvoja kreativnih odgovora na nove gospodarske izazove s vrlo malim sredstvima.  Jer kriza otvara mogućnosti da poduzetništvo postane inovativnije i kreativnije, ali i uslužnije svojim kupcima i klijentima.

Također – ugled se gradi – i gubi – za vrijeme krize. Tvrtke koje su imale sluha prema svojim dobavljačima i zaposlenicima u vrijeme krize, te kada su imale poteškoća s poslovanjem, održat će lojalnost svojih radnika, ali i njihovu produktivnost.

Kriza preoblikuje postojeće proizvode ili usluge koje nudimo tržištu, ali otvara prostor i za kreiranje novih. Osobito će uslužne tvrtke primijeniti nakon korona krize popriličan broj inovacija prema tržištu. Na primjer, tko izgradi najpouzdaniju i najbržu logističku infrastrukturu za isporuku proizvoda u privatne domove za vrijeme “zaključavanja” zbog zdravstvene situacije, vjerojatno će zadobiti vjerne kupce te će imati stratešku prednost nad svojim konkurentima u post-pandemijskoj ekonomiji.

I sami kupci navikavaju se na nove oblike poslovanja, poput internetskih narudžbi za dostavu na kućnu adresu. Njihove ustaljene navike narušene su, promijenivši stavove i očekivanja. Na primjer, nalet videozapisa stvara udobnost s ovom metodom interakcije, a korisnici uče kako biti učinkovit u susretima bez interakcije licem u lice.

Jasno je da će budućnost poslije pandemije biti drugačija. Ono što se događa za vrijeme krize imat će trajan utjecaj na društvo. Trenutni znakovi poduzetničke inicijative i dobre volje daju nam ponešto za optimizam.

Po riječima ekonomista s američkog Učilišta Stanford Paul Romera: “Krizu je užasno trošiti!”, vrijeme je prilagodbe i kreativnih rješenja, što je poduzetništvu uvijek bilo “srednje ime.”

Stoga nade sigurno ima – jer su poduzetnice i poduzetnici prije svega veliki borci, optimistični i otporni na sve izazove, pa će tako i ovo teško razdoblje biti prevladano.

Svaka kriza ima svoj rok trajanja, a poduzetnička upornost preživljavanja nema. I ono što je najvažniji podsjetnik – tvrtki i obrtu za uspjeh treba: Novac (pristup kapitalu), Znanje ili određeno znanje, Tim (ljudi).

Nastavite igrati kako biste pobijedili, a ne preživjeli, te svakako se trebate pripremati za dan nakon izlaska iz krize. Prihvatite da je vaš prethodni poslovni plan sada irelevantan, zastario, a zatim pripremite i planirajte najgori scenarij. Trebate se suočiti sa stvarnošću, ali u kojoj nikada ne smijete odustati.

Prodaja sada postaje osnova svega – razgovarajte i propitujte nove poslovne mogućnosti i kreiranje novih proizvoda i usluga zajedno sa svojim najboljim kupcima, shvatite zašto oni vole vaš proizvod i zašto bi vas mogli napustiti. Zaronite duboko u bazu podataka svojih kupaca. Pronađite svoje promotore među kupcima i nagradite ih za preporuke drugima.

Ne zaboravite da su tijekom krize nastale danas najprofitabilnije i najzanimljivije tvrtke kao što su Google, eBay, … nakon krize 2001. i Uber, Airbnb, Instagram, WhatsApp, nakon krize 2008., to znači da postoje velike mogućnosti za sjajne nove početke.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp