Ekonomijom solidarnosti i uzajamnosti protiv posljedica korona virusa na poduzetništvo

Već je zorno jasno svima koji žive od realnog tržišta da spas kojega smo očekivali od Vlade – sigurno neće doći. Sve mjere koje su najavljene i u prvom “napadu” spasa gospodarstva od učinka korona virusa primjenjive, sasvim su kozmetičke naravi i toliko blage spram strahovitosti situacije da nisu vrijedne spomena. Jasno je već i poduzetniku početniku da će Vlada ići spašavati sebe, nego one od kojih živi, misleći valjda da će joj „vanzemaljci“ puniti proračun.

– Umjesto da se nastala situacija iskoristi za ono za čim vape poduzetnici već godinama, a to je smanjenje obimnoga i skupoga birokratskog sustava, gašenje nepotrebnih radnih mjesta u državnom sustavu nastalih samo za potrebe “uhljebljavanja”, da se režu izdaci sustava koji su poprilično nepotrebni na rashodovnim stranama, Vlada je iznova stala u prvom redu zaštititi sebe, svoje potrebe i svoja namirenja, ne misleći pritom ozbiljnije na one koji bi trebali napuniti njezine džepove. Poduzetnice i poduzetnici su svedeni na vrlo jednostavnu formulu u ovo doba korone – a to je da se, nebrojeno puta kao do sada, moraju pobrinuti sami za sebe – komentirala je futurologinja poduzetništva Sanela Dropulić, najnovije mjere Vlade za ublažavanje posljedica korona virusa po hrvatsko gospodarstvo.

Iznijela je i cijeli niz primjera na koji način bi mali i srednji poduzetnici, koji će biti i najpogođeniji krizom, trebali napraviti kako bi ublažili posljedice korona-krize na poslovanje.

– Ova generacija poduzetnika prošla je dosta izazova od kada je Hrvatska u punom smislu država tržišne ekonomije – od Domovinskog rata, nepoštene i krajnje destruktivne privatizacije, vladajućih režima koji su vodili brigu od sebi i svojima te masovnog uhljebljavanja u sve pore državnog sustava, ekonomske krize 2007/8. godine koja je opustošila radna mjesta, pa sve do aktualne korona situacije, koja će više nego ikada od osamostaljenja Lijepe naše udariti po poduzetništvu. Ono što smatram da bi nas kao poduzetnice i poduzetnike moglo “izvući” jeste ekonomija solidarnosti i uzajamnosti, posebice jer se upravo sada vidi sva ranjivost globalnog poslovanja, a zatiranja nacionalnih resursa. To u prvom redu znači okretanje prema svemu onome što sami možemo proizvesti, napraviti, plasirati na tržište, ali i kupiti od domaćih proizvođača, pružatelja usluga, kako bi jedni drugima bili prvi i najpoželjniji poslovni partneri, klijenti i kupci – predlaže Dropulić.

To konkretno znači međusobno odricanje od nekih naplata, ali i poticanje plaćanje svima kojima možemo, preraspodjelom resursa.

– Prvi na udaru su ugostitelji, frizerke, kozmetičarke, turizam u različitim aspektima, dakle uslužna djelatnost koja je izravno okrenuta potrošnji koja će se i najdulje oporavljati jer će korisnici u strahu prvo “zaboraviti” nakon oporavka od korona virusa, na ovu vrstu potreba koje nisu primarne za život. No, upravo suprotno – trebamo jačati svijest da im pomognemo, da djelujemo lokalno, da kupujemo lokalne proizvode, da koristimo lokalne usluge. Da što više novca “okrećemo” na domaćem tržištu, koristeći (pa neka su i skuplje) hrvatske proizvode i usluge. Naravno da to nije ekonomija profita, ono što primarno traži kapitalizam (zarada, zarada i samo zarada), ali je ekonomija solidarnosti i međusobne potpore koja će nam pomoći da isplivamo, ali i u nama probuditi ono iznimno uspavano, a prijeko potrebno – zajedništvo – smatra direktorica Ženskog poduzetničkog centra.

Okrenimo se lokalnoj zajednici u kojoj djelujemo, živimo i poslujemo – pronađimo svoje poslovne partnere, klijente, kupce i povucimo jedan drugoga prema uspjehu u ovoj iznimnoj krizi, poručuje Dropulić, ističući da je sada najbolje vrijeme da preslažemo vlastite poduzetničke redove i uzajamnom potporom dođemo do rješenja.

– Jer ako sami sebi nećemo pomoći, neće nam nitko biti od koristi. Svakoj poduzetnici i poduzetniku u ovom je trenutku veći imperativ održati svoj posao, jer kada se okonča kriza uzrokovana koronom, opet će teret pokretanja gospodarstva biti na obrtima i tvrtkama. Ovog puta iznimno “preslagani” u svom djelovanju, koje bi trebalo biti usmjereno više na lokalnu zajednicu, lokalne potrošače i ono što možemo vlastitim kapacitetima maksimalno osigurati za izlazak na tržište. Takozvano organiziranje ekonomije na nacionalnom planu, na što više nacionalnim resursima umjesto globalnim. Ovo je idealno vrijeme da, nastojeći spasiti jedne druge na realnom tržištu, krenemo već sada djelovati u tom pravcu – zaključuje Sanela Dropulić, pozivajući sve poduzetnice i poduzetnike da se jave u Ženski poduzetnički centar (www.poduzetnica.hr, e mail: info@poduzetnica.hr, mob: 091 519 09 23) radi zajedničkih aktivnosti i djelovanja.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp