Usmjerite li svoje poduzetničke aktivnosti prioritetno samo na stjecanje novca, teško da ćete u poduzetništvu i uspjeti

Bez nesebičnosti i humanosti nema ni kvalitetnog poslovnog angažmana

Prije nekoliko mjeseci poduzetnica Marija Klasiček (34), ekonomistica i vlasnica agencije 'Lion Media', koja u svom okrilju ima nekoliko značajnih brandova tržišnih komunikacija, te medija, među kojima je najpoznatiji portal Amazonke.com, koji postoji nešto više od četiri godine i postao je jedan od najčitanijih ženskih online platformi u regiji, pokrenula je jednu hvale vrijednu inicijativu. Iznimno nesebično i za svaku pohvalu ova je poduzetnica odlučila iskoristiti vlastite poslovne resurse i kapacitete, ne razmišljajući pritom o zaradi "koju gubi", nego o činjenici da svojim primjerom moramo pokazati koliko možemo napraviti za druge u poduzetništvu, pokrenula je projekt „Moja poduzetnička priča“.

- Riječ je o projektu u kojemu sam poduzetnicima koji su mi se javljali omogućila da se besplatno promoviraju putem mog portala. I odaziv je bio i ostao sjajan. Ispričali smo mnoge sjajne ljudske priče, o borbi s, u prvom redu lošom poduzetničkom klimom u državi, ali i izazovima, teškim počecima i sjajnim, zvjezdanim uspjesima. Inicijativa je krenula spontano jer sam bila sita priča u kojima svi stalno govore kako smo svi isti i podjednako loši, sebični i okrenuti sami sebi. To naprosto nije istina. Ima nas koji volimo pomoći, koji želimo dati svojoj okolini i svijetu nešto lijepo, nešto svoje. Mene to nije koštalo ništa, osim malo uloženog truda, a ljudima koji su ispričali svoje priče otvorilo je nova vrata, tržišta, dovelo suradnike i klijente. Usput sam upoznala mnoge zanimljive ljude, sklopila poslove o kakvima nisam ni sanjala i sama sebi indirektno otvorila mnoga vrata. Ništa od toga nije bio ni plan ni cilj, sve se dogodilo spontano i svi uključeni u priču su izašli kao pobjednici - objašnjava Marija Klasiček, nesebična poduzetnica i inicijatorica projekta „Moja poduzetnička priča“, koji je još uvijek aktualan, te otvoren za sve koji se žele kroz njega promovirati.

- Poseban naglasak stavljen je u projektu na poduzetnike početnike, koji nemaju iza sebe veliki kapital za jake medijske kampanje a voljeli bi prezentirati svoj rad i kreativu i ovim ih putem pozivam da mi se jave, jer ja želim ispričati njihovu priču - jasna je autorica projekta.

A upravo o poduzetništvu, naročito na njegovim počecima, potpora i nesebičnost "iskusnijih" kolegica i kolega iznimno je značajna. Zna to dobro i Marija Klasiček, koja se hrabro borila i izborila za svoj komadić poduzetničkog sunca, u želji da sada i drugima bude od pomoći kako bi mnoge izazove na tom putu svladali s puno manje muke i truda.

- Pet godina provela sam radeći u medijima - od regionalnih portala poput Index.hr, Živim.hr, Lola magazina, manjih portala i radija, pa sve do svog kutka. 'Sama svoj gazda' da se tako izrazim, sam tek od nedavno, iako mi to nije prvi 'izlet' u poduzetničke vode. Baš zbog toga što sam htjela sve svoje projekte postaviti na prave temelje, nisam se zalijetala u pokretanje vlastite tvrtke. Što smatram da je ponekad i glavna pogreška mladih poduzetnika, jer poneseni žarom i entuzijazmom, ne daju sebi dovoljno vremena da dovoljno istraže tržište, i prilagode mu se točno koliko treba, da bi opstali. Poduzetništvo je zapravo oduvijek bila moja želja, jer se nikad nisam vidjela u ulozi nekoga tko radi 'pod tuđom cipelom'. Po prirodi sam rođeni vođa, osoba koja jako voli kreativu, dinamiku i izazove i znala sam da neću moći dati svoj maksimum, niti kreativno i poslovno rasti ako budem radila za druge. Sloboda koju mi daje moj posao je nešto što ne bih mijenjala ni za koju poziciju u niti jednoj korporaciji. Moj ured je zapravo bilo gdje, gdje imam pristup internetu i mobitel ili laptop. Mogu u hodu, odraditi sastanak, smisliti tekst za neku od svojih društvenih mreža, odgovoriti na mailove, objaviti vijest na portalu ili se dogovarati s klijentima oko njihovih želja. Kreirati kontent za web je izazovno ali i zabavno jer su mogućnosti neograničene i jedina barijera nam je zapravo naša mašta - ističe ova poduzetnica čija agencija danas pokriva mnoga područja - od oglašavanja na portalu Amazonke.com, pa do kreiranja cjelokupnog vizualnog identiteta i kampanji za društvene mreže i ostale medije.

- Surađujem s vrhunskim stručnjacima s područja grafičkog dizajna i PR-a. Tu je i web design, kreiranje kreativnog kontenta za brendove, njihove društvene mreže, ali i web sadržaj poput blogova. Najveća ljubav u tome je sloboda da gradim svoj osobni brend i bavim se onim što najviše volim, a to su pisanje i glazba. Način kako prezentirate i gradite sebe u svijetu medija i marketinga je nešto ključno, jer ako znate napraviti brend od sebe, samo svojom kreativom, upornošću i dobrom voljom, kao što sam ja to radila i i-dalje radim, onda možete sve. Klijenti uvijek prvo gledaju tko im prezentira neku uslugu, a tek onda što dobivaju tom suradnjom. Zbog toga koliko god Amazonke sada bile poznate i jake, one su zapravo samo jedan od ključnih brendova koji djeluju pod mojom agencijom 'Lion Media', jer sam osoba koja smatra da nikad ne treba trpati sve kruške i jabuke u istu košaru - naglašava Marija Klasiček.

Ne boji se kako kaže tržišne utakmice i uvijeta koji danas vladaju hrvatskim medijskim tržištem, jer na koncu konkurencija uvijek dobro dođe, znači više mogućnosti za sve, posebice s pojavom društvenih mreža i otvorenim putem na globalnu scenu.

- Svi smo mi samo 'click away' od našeg uspjeha. Naravno upornim radom, kreativom, entuzijazmom i prihvaćanjem da će pogrešaka uvijek biti, jer poslovna staza, kao i ona životna nisu ravne autoceste, već vijugavi makadami s puno rupa, kamenja i ponekom provalijom, ili bar naglim i neočekivanim zavojem. Sad kad sam na to odgovorila, mogu reći da je najveća prednost u tome što sam krenula ne iz nule već iz minusa, iz svoje sobe, bez znanja, veza, jakih partnera koji bi stali uz mene, samo s ogromnom željom da uspijem. Nisam znala kako, nisam imala koga ni pitati, ali znala sam da ću uspjeti. Programera imam tek sada, ali skoro 3 i po godine sve što se moglo vidjeti na portalu (od programskog koda i web dizajna pa do većine tekstova, a naravno uz to i marketinškog pozicioniranja brenda) bilo je plod mog rada i ponekog entuzijasta volontera. Bilo je stvarno velikih izazova, razočaranja, gorkih trenutaka, kada sam se pitala – 'Dobro Mare što je tebi ovo trebalo'? ali ne bih ništa mijenjala, jer ne samo da sam izgradila tako moćnu platformu, nego sam putem izgradila i sebe kao osobu. Ta snaga i spoznaja da sam bila na dnu i s tog dna stvorila nešto toliko lijepo, što svakodnevno usrećuje i inspirira tisuće ljudi diljem Balkana, ali i šire, je ono što mi daje sigurnost da se mogu nositi s bilo kojim izazovom. Rekla bih zapravo da smo jedina 'konkurencija' u bilo kojem poslu, mi sami sebi. Ništa nam ne ovisi ni o jednom faktoru izvana - ocjenjuje vlasnica agencije Lion Media dodajući kako se hrvatsko tržište jako brzo aklimatiziralo i orijentiralo na sve mogućnosti koje daje web (od klasičnih web stranica, portala pa do društvenih mreža).

U prvom redu jer...

- Je zapravo logično i lako prepoznati gdje se ljudi vrte i što ih zanima, tako da su ovo poslovne grane koje će samo nastaviti bujati i posla ima i više nego dovoljno za sve. I mogu reći da mnogi moji klijenti osjećaju slobodu koju im daje suradnja s malom, tailor made agencijom, jer je tu odnos bliskiji, ljudskiji, svemu se prilazi iz jedne posve druge sfere i zajedno kreiramo njihov sadržaj i prezentaciju njihovog brenda. Rad s velikim agencijama je hladniji, nekako stroži i mnogima ne odgovara. Osobito ne malim i srednjim poduzetnicima koji na svoje tvrtke gledaju kao na svoju djecu i žele da im se pristupa s više pažnje. To je uz kreativu i ideje koje mi doslovno dolaze, brzinom svjetlosti, ali i brzina realizacije vrhunskog projekta, najveća prednost male boutique agencije poput moje - smatra ova poduzetnica koju u razvoju njezinog poduzetništva, kako naglašava najviše smeta nerazumijevanje okoline, ali i institucija u Hrvatskoj.

- Amazonke su od prvog dana bile gledane kao uzurpator, jer se portal pojavio doslovno od nigdje i nitko 'bitan' nije stajao iza njega. Nisam dobila nijednu potporu, sponzorstvo pa čak ni riječ podrške od nijedne institucije, grada ili udruženja, ali mi je danas zbog toga drago, jer nikome ne dugujem uspjeh. On pripada jedino i isključivo mojim divnim suradnicima, prijateljima i meni. Sve što imamo, sve što smo ostvarili i sva prašina koju dižemo, plod je našeg danonoćnog rada, upornosti i mnogih odricanja. Preko trnja do zvijezda, doslovno je opis ove priče, zato bih voljela da mladi ljudi koji će ovo čitati znaju, da nije važno ako ih nitko živ ne razumije i ne podržava, jer oni su ono najvažnije što imaju. Njihov uspjeh ne ovisi o nijednom poticaju, nijednoj potpori ili ujakovom tapšanju po leđima, već samo isključivo o tome koliko su voljni biti dosljedni sebi i svojim snovima. Jer izazova će uvijek biti! Oni se samo mijenjaju, postaju veći, drugačiji i druge arome - opisuje Marija Klasiček koja drži da za razvoj poduzetništva porezna i gospodarska klima ne idu na ruku, te da je previše korupcije i nepotizma posvuda.

- A i manjka neke ljudske empatije, što od strane prvog susjeda pa sve do institucija. Ljudi su posvuda postali kao roboti koji nemaju suosjećanja. Međutim tome se može doskočiti ako se okružiš s pravim suradnicima, ako okupiš tim iskrenih entuzijasta, i ako shvatiš da ne možeš mijenjati društvenu klimu, ali možeš svoj pogled na nju. Naše reakcije su ono što nas određuje. Svakog jutra imam izbor – ostati u krevetu i pričati kako je teško, kako ja to ne mogu, koliko je ispred mene izazova i kako ću opet raditi 15 sati u komadu ili – ustati, odlučna u namjeri da maksimalno iskoristim dan ispred sebe i dam najbolje što mogu u svakoj aktivnosti. Tu poduzetničku klimu stvara društvo, koje se sastoji od pojedinaca, a svaki pojedinac donosi odluku ujutro. O tome kakvu je odluku donio, ovisi kako gleda svoj život i kakav gradi svijet. Ja biram biti produktivna neovisno o klimi. Toliko je zapravo jednostavno - poručuje ova inspirativna poduzetnica zaključujući najavom svojih budućih planova, prije svega u kreiranju novih online platformi.

- Koje će biti nešto posve novo u odnosu na postojeće, ali tu su i neki osobni zaokreti, jer sam se uz sve ovo što radim posvetila i svom pisanju, pa mi uskoro izlazi prva knjiga, ali sam se vratila i glazbi. U svakom slučaju noviteta ima, radi se mnogo i javit ću vam detalje u pravom trenutku - najavljuje za dane koji su pred nama.

Facebooktwitterlinkedin