Naučite kvalitetno javno komunicirati i prezentirati svoje poduzetništvo uz iznimni priručnik i savjete Marijete Matijaš

Stah, zamuckivanje, loš izgovor, nekontrolirano gibanje tijela, ispuštanje neartikuliranih zvukova, nerazumljiv i nerazgovjetan govor - sve su to posljedice lošeg javnog nastupa i prezentacije, koji su pogubni u poduzetništvu. Jer primarno, ostavljaju dojam daleko gori od onoga što naše poduzetništvo i mi u njemu jesmo. Naravno da nitko ne želi da mu javni nastup bude put prema minskom polju, prepun neželjenih iznenađenja, zamki, improvizacija, te na kraju zaključen velikim neuspjehom.

Svjesna koliko ljudi u Hrvatskoj trebaju znanja o javnom nastupu, te kvalitetnu pripremu koja će odraziti još kvalitetniju prezentaciju naših poduzetničkih sadržaja, ali i nas samih Loyalty članica Ženskog poduzetničkog centra Marijeta Matijaš, iz malog istarskog mjestu Banjole u općini Medulin, vlasnica tvrtke Kreacija ponudila je izvrsno, hvale vrijedno te prije svega svima uvijek dobro došlo rješenje - priručnik  „Umijeće javnog nastupa“ .

Sasvim razumljivo jer je specijalizacija ove poduzetnice upravo komunikacija – u pisanom i usmenom obliku kao i  komunikacija s medijima.

- Pomažem malim poduzetnicima kako da jasnije, učinkovitije i pravilnije komuniciraju sa svojim klijentima, kupcima i javnosti. Činim to radionicama i predavanjima, in house treninzima, online tečajevima koje užurbano pripremamo, knjigama Mali jezični savjetnik za bolju poslovnu komunikaciju i Umijeće javnog nastupa, zatim lekturom, copywritingom i uredništvom čime dotjerujem pisanu riječ mojih klijenata, a posebno sam sretna što sam od ove godine u portfelj usluga i proizvoda uvrstila i cjeloviti specijalizirani godišnji program komunikacije s medijima za udruge čime sam zaokružila paletu komunikacijskih proizvoda i usluga koje su svakom poduzetniku potrebne i važne - opisuje ono od čega živi na realnom tržištu autorica priručnika "Umijeće javnog nastupa".

Ova profesorica hrvatskog jezika i književnosti i lektorica, koja je deset godina radila i u novinarstvu, već pet godina uspješno gradi svoje poduzetništvo ostavljajući iza sebe, kako ističe, turbulentno i zanimljivo razdoblje, tisuće ispravljenih tekstova, desetak knjiga kojima je dala svoj doprinos, mnoštvo predavanja, radionica i gostovanja te dvije vrijedne knjige na koje je izuzetno ponosna jer su i čitatelji prepoznali njihovu vrijednost.

"Malim jezičnim savjetnikom za bolju poslovnu komunikaciju", čija je čitava naklada rasprodana u samo godini dana, započela je izdavačka djelatnost ove poduzetnice, a 2019. godinu započela je priručnikom "Umijeće javnog nastupa" koji tek stupa na scenu, no već s vrlo pozitivnim povratnim informacijama.

- Knjiga „Umijeće javnog nastupa“ nastala je na predlošku skripti pripremljenih za istoimenu radionicu održanu u Medulinu 2016. godine u organizaciji Savjeta mladih Općine Medulin. Uočila sam tada potrebu za jednim cjelovitim vodičem za unapređenje komunikacijskih vještina, a poglavito javnog nastupa. Naime, mnoge knjige koje sam proučavala kada sam dodatno istraživala ovu temu, dotiču se javnog nastupa uglavnom u segmentima straha, govora i neverbalne komunikacije, no puno je drugih elemenata javnog nastupa koji se nigdje ne spominju ili se tek na njih upućuje. Neki od njih su uvjerenja, vjerovanja, odluke, dijalektalne osobitosti govornika, stilske figure, zatim modni dodaci, parfem, bilješke, prezentacija, ozvučenje prostora, razmještaj stolova i stolica i brojni drugi, a koji također doprinose uspješnosti javnog nastupa. Tijekom svog rada naročito u medijima, ali i kasnije kao predavač na brojnim edukacijama susrela sam se sa svim faktorima koji su u knjizi nabrojani, opisani, a mnogi i potkrijepljeni primjerima i vježbama. Veći dio knjige pisan je na temelju mog profesionalnog višegodišnjeg iskustva u javnom nastupu - opisuje vlasnica tvrtke Kreacija sadržaj priručnika kojega bi trebala imati u svom posjedu svaka poduzetnica te svaki poduzetnik željan kvalitetne realizacije javnog nastupa i prezentacije.

Autorica je ovom knjigom željela objediniti što više faktora koji utječu na javni nastup, a o kojima valja voditi računa tijekom pripreme. Vodila se vlastitim iskustvom rada u medijima (vođenje emisija uživo, gostovanja), u vođenju i moderiranju programa raznih manifestacija i promocija knjiga, u organizaciji i održavanju predavanja i radionica.

- Knjiga objedinjuje sedam elemenata javnog nastupa: govornik, govor, neverbalna komunikacija, poruka, publika, okolina i uvjeti te tehnički elementi, a u uvodnom dijelu čitatelja upoznajem s komunikacijskim procesom te nekim tehnikama iz NLP-a koje su mi uvelike pomogle u pripremi. Svaki element ima svoje kategorije pa sam se tako u cjelini o govorniku uglavnom osvrnula na to kako se naše misli i emocije ostvaruju te kako na nas utječu uvjerenja, stavovi, vjerovanja, kultura, odluke i sl. Sve su to sastavni dijelovi nas kao pojedinaca, a onda i nas kao govornika.
Od govornika sam odvojila cjelinu o govoru a započela sam ju detaljnim opisom vježbi disanja i izgovora koje svatko može samostalno izvoditi kako bi zagrijao svoje glasnice prije većeg govornog napora. Pozabavila sam se i naglascima iz jezičnog aspekta jer su uglavnom u literaturi o javnom nastupu zanemareni te čitatelja se samo upućuje na to da je važno pravilno naglašavati riječi, no na pitanje kako ih pravilno izgovarati ne daje se odgovor. Slijede teme poput tempa, brzine, glasnoće, intonacije i pauze, no nisam mogla ne istaknuti dijalektalne osobitosti govornika, „gutanje“ slova što vrlo često čujemo u javnom nastupu kao i vokalizirane pauze. Cjelina je zaokružena glasovnim promjenama koje se također izostavljaju iz literature o javnom nastupu, a izuzetno su bitne kako u pismu, tako i u govoru.
U cjelini o neverbalnoj komunikaciji podjednako sam se bavila gestama, mimikom, položajem tijela, kretnjama i pokretima određenih dijelova tijela kao i odjećom, obućom, nakitom, modnim dodacima, parfemom, šminkom i frizurom što također utječe na našu izvedbu. Zamislite samo da desetominutni govor morate održati pred prepunim auditorijem u štiklama od 10 centimetara na koje niste navikli ili u uskoj kratkoj haljini. Naravno da će i to utjecati na nas, na to kako se osjećamo, a onda i kako se ponašamo te u konačnici na naš javni nastup.
Uvriježeno je mišljenje da je javni nastup jednosmjerna komunikacija, no to je daleko od istine. S publikom se valja povezati, stvoriti i njegovati odnos jer s njom ostvarujemo verbalno-neverbalnu komunikaciju. Važno je i kako oblikujemo poruku pa sam se u idućoj cjelini osvrnula na značenja riječi, važnost afirmativnog iskaza, suvišne izraze i pleonazme koje jako često čujemo, na pasiv koji nije u duhu našeg jezika kao i na šale, anegdote, fraze i brojne stilske figure koje često čujemo čak i kada nisu u skladu s porukom koja se prenosi - donosi Marijeta Matijaš dodajući kako je središnji dio knjige zaključila cjelinama koje smatram jako važnima, naročito ako ste i organizator ili sudjelujete u organizaciji događaja na kojem gostujete.

- Naime, gdje će se i u koje doba dana održati nastup, u kakvim vremenskim uvjetima, što se čuje u pozadini, kakvo je osvjetljenje uvelike utječe na nas, našu koncentraciju pa tako i izvedbu. I konačno tu su popratni materijali koji su u nekim javnim nastupima dobrodošli, u nekima nisu, a u nekima su čak i nepoželjni. Za kraj sam ostavila cjelinu posvećenu pripremi javnog nastupa u kojoj čitatelju pomažem popisom radnji (check listom) kako da se što bolje pripremi te da vodi računa o svim elementima koji su mu za nastup potrebni. Kako sam svojim čitateljima doista željela pružiti korisno štivo, knjiga ne sadrži samo teoriju, već i praktične savjete, vježbe, ilustracije pa i primjere dobre prakse, a već radim na tome da ju pretvorim i u cjeloviti online trening o javnom nastupu dajući tako mogućnost učenja i onima koji nisu vični samostalnom radu i čitanju - dodaje autorica priručnika.

I da točno je - još uvijek u Hrvatskoj nema kvalitetnih govornika i prezentera, a javni nastup kod mnogih javnih osoba još je uvijek nekvalitetan.

- Javni nastup je puno više od govora i neverbalne komunikacije. Kada to osvijestimo i kada odlučimo poraditi i na ostalim elementima, u javnosti ćemo vidjeti kvalitetnije javne nastupe, prezentacije, ali i predavanja! Također, fokus u javnom nastupu ne bi trebao biti na govorniku, već na poruci. Poruka je, usuđujem se reći, najvažniji element javnog nastupa, a sve ostalo samo pomaže u njezinom prijenosu. Kada fokus sa sebe stavimo na poruku i trema će biti stvar prošlosti. Elokventnost, odnosno općenito bogatstvo rječnika drugi je problem s kojim se susrećemo kod govornika. Ako imamo siromašan rječnik, ne možemo se dobro izražavati jer nam uvijek „nedostaje“ neka riječ, teško usvajamo nove ili pamtimo kompleksne pojmove pa nastaju novotvorenice koje nakraju nitko ne razumije. No, ovaj problem kreće od djetinjstva. Statistika pokazuje da djeca sve manje čitaju, a križaljke, osmosmjerke, rebusi i zagonetke odavno su stvar prošlosti kod većine, iako nam upravo to pomaže da obogaćujemo svoj rječnik pa se u konačnici i lakše, bolje i pravilnije izražavamo - savjetuje Marijeta Matijaš ističući i strah od javnog nastupa i prezentacije kod poduzetnica i poduzetnika, kao jedan od najčešćih uzroka nekvalitetnog izlaganja u javnosti, što uvelike utječe na poduzetništvo.

- Strah od javnog nastupa nije prisutan samo kod poduzetnika, ali svakako kod njih uvelike utječe na samo poslovanje. Naime, ako se poduzetnik ne izlaže javnosti, nije u javnosti prisutan, ne pojavljuje se u medijima, „skriva“ se iza tvrtke ili brenda, kupci i klijenti teže se s njim povezuju, a onda i ostvaruju suradnju odnosno od njega kupuju. U današnje vrijeme kada su našim životima zavladale društvene mreže neposredni kontakt s publikom postao je nužan jer se on i očekuje. No, mnogi se boje kako će ih se doživjeti, kakvo će mišljenje javnost imati o njima, hoće li se osramotiti, hoće li blokirati i zaboraviti što su htjeli reći i sl. Sve su to razumljivi ali ne i racionalni strahovi. Jednom kada osvijestimo da se javnog nastupa ne treba bojati jer taj strah uopće nije racionalan, već savladati vještinu javnog govorenja i prezentiranja, kada stavimo fokus na poruku i maknemo ga sa sebe, lakše ćemo izaći pred našu publiku. Na tome treba raditi jer iskustvo nas čini bogatijima i sigurnijima u sebe - smatra ova poduzetnica svjesna da je jedan od razloga pisanja njezine najnovije knjige i to da poduzetnicima približi javni nastup kao nešto što se doista može naučiti, izvježbati, a uz pomoć priručnika puno toga mogu napraviti sami, bez skupih trenera i višednevnih edukacija za koje obično nemaju vremena.

- Naime, dok sam radila kao novinarka nerijetko bih se susretala s poduzetnicima koji nisu htjeli pred kameru ili bi odbijali gostovanje, uglavnom zato što nisu znali kako bi se izrazili, kako bi predstavili svoje poslovanje, mučila bi ih trema i propuštali bi priliku za promidžbu sebe i svog poslovanja. Činjenica je da javni nastup pomaže poduzetniku da se predstavi svojim kupcima, klijentima, pomaže mu da bolje i uspješnije s njima komunicira te u konačnici da bolje posluje. Rješenje je u tome da najprije javni nastup prihvatimo kao sastavni dio našeg posla, zatim „snimimo“ trenutačnu situaciju (u knjizi su detaljne upute kako to učiniti) te pomoću tablice za samoprocjenu ocijenimo trenutačno stanje i definiramo željeno stanje. Sljedeći korak je da prionemo učenju i vježbanju i da u tome budemo ustrajni želimo li doista napredovati. Iskustvo, kako u ovome, tako i u svakom drugom poslu je neprocjenjivo! Nađite motiv, razlog zašto vam je upravo to izlaganje važno, i odvažite se! Propuštene prilike nikada nećemo vratiti! - zaključuje autorica priručnika "Umijeće javnog nastupa" koji se može naručiti putem linka OVDJE po cijeni od 199 kuna.

Poziv na promociju knjige “Umijeće javnog nastupa”

U Zagrebačkom inovacijskom centru ZICER (Avenija Dubrovnik 12, Zagreb) u srijedu 18. rujna 2019. u 18 sati održat će se promocija knjige "Umijeće javnog nastupa" te predavanje na temu sedam elemenata javnog nastupa koje nikako ne smijete zanemariti. Gošća promocije je Sanela Dropulić, direktorica Ženskog poduzetničkog centra i jedna od urednica knjige, a partneri događanja su Zagrebački inovacijski centar – ZICER i Ženski poduzetnički centar.

Prijave za dolazak na promociju knjige obavljaju se putem maila: kreacija.info@gmail.com

Nakon Zagreba na redu je Rijeka gdje će se promocija održati 29. listopada u Gradskoj knjižnici Rijeka.

Zašto sam poklonila povjerenje Loyalty članstvu Ženskog poduzetničkog centra?

- U današnje vrijeme kada su poduzetnici uglavnom sami ili s jednim do dvoje zaposlenih, povezivanje i umrežavanje izuzetno je važno. Brže se i lakše dolazi do kupaca i klijenata, probija na tržište, ali još je važnije to što znaš da nisi sam u problemima, ali i da imaš s kime dijeliti sretne trenutke. U Ženskom poduzetničkom centru prepoznala sam snagu, zajedništvo, upornost i međusobno podržavanje i upravo su to razlozi pristupanja, a veselim se i svakoj prigodi zajedničkog druženja, povezivanja i suradnji - ističe svoje razloge za Loyalty članstvo istarska poduzetnica Marijeta Matijaš.

Facebooktwitterlinkedin