Nekada vam dođe da odustanete od poduzetništva – evo zašto vam se to događa

Kada Eurostat (Ured za statistiku Europske Unije) iznese podatke iz istraživanja provedenom u 23 države Europske Unije, po kojemu je u poticanju poduzetništva te njegovom razvoju od strane državnih institucija, Hrvatska na samom začelju, mnogima se diže kosa na glavi s brojnim pitanjima zbog čega nisu već odustali od realnog sektora.

U pet od 11 elemenata ispitivanja poduzetničke klime Hrvatska je bila, od svih EU država u istraživanju, na uvjerljivom posljednjem mjestu. Danas je poduzetništvo u Hrvatskoj više percipirano negativno nego pozitivno, sputano je kompliciranim zakonima koji se često mijenjaju, a nerijetko jedan zakon pobija u djelovanju drugi. O snazi birokracije da uspori razvoj poduzetništva, dalo bi se pisati dane i dane, a svakodnevna anti-poduzetnička klima govori tomu u prilog.

Sve je to dovoljno da vas više udalji, nego približi želji (p)ostati poduzetnicom i poduzetnikom. No, ipak poduzetništvo se sve više razvija u Hrvatskoj, točnije i u jugoistočnoj Europi što znači da i na ovim prostorima, koji nemaju bogatu tradiciju tržišne ekonomije, poslovanje po principu "sam svoj šef" postaje sve popularnije.

No, postoje karakterni razlozi zbog čega ćete propitivati svoju želju biti poduzetnicom ili poduzetnikom te koji će vam otežati "bildanje" poduzetničkog karaktera. U takvim uvjetima pitanje odustajanja će se znatno češće pojavljivati, pa ih je dobro prepoznati i izbjegavati, a po mogućnosti "izliječiti" se u cijelosti od takvih neželjenih sadržaja.

Evo liste koju su dali američki istraživači nakon ispitivanja provedenog na više od 10 tisuća sudionika - poduzetnica i poduzetnika, kako bi dokučili koje nas to osobine, okolnosti i aktivnosti "tjeraju" odustati od poduzetništva.

Nestrpljivost - to je karakterna zamka najveće razine koja vas može brzo dovesti do odustajanja od poduzetništva u kojemu rezultati dolaze svakako, samo rijetko kada na brzinu. Trebaju godine i godine upornog i napornog rada da bi se se došlo do rezultata, stoga očekivanje istih preko noći izaziva poriv za brzo odustajanje od poduzetništva. Ako nemate strpljenja, najbolje da odmah odustanete i od poduzetničkih aktivnosti, jer za njih nećete jednostavno imati volje.

Manjak vjere u vlastite sposobnosti  - veliki je kamen spoticanja i kočnica razvoja našeg poduzetništva. Poduzetnica i poduzetnik ne smiju biti kolebljivi, prestrašeni, razapeti sumnjama, jer ako ne vjeruju u uspjeh, nikada ga neće niti ostvariti.

Zarobljenost u prošlost - već je zorno vidljivo kamo ide Hrvatska koja se stalno vraća nekim duhovima prošlosti, o kojima se raspravlja već tri desetljeća, dok se građani stalno iseljavaju. Zarobljenost u prošlost za sve koji žele nešto napraviti u poduzetništvu, znači nikada ne znati kako ići kvalitetno prema budućnosti. A osim toga ako stalno propitujete stvari koje su se dogodile, nećete imati snage, volje i mogućnosti kreirati stvari koje se tek trebaju dogoditi. Pamet u glavu, prošlost iz glave, kako bi bili spremni ići naprijed.

Okovanost greškama - ne kaže se bez veze da se na greškama uči, one jesu nepoželjne i opasne u poduzetništvu, ali nitko se nije rodio pametan, nego je stjecao znanja i iskustva učeći uz ostalo i da se ne može biti nepogrešiv. No nije rijedak primjer poduzetničkog karaktera da se stalno lovimo na  greške koje smo napravili te da zbog toga nemamo hrabrosti donijeti odluke za nove aktivnosti koje moramo i trebamo poduzeti. Stalno vraćanje na počinjene greške, preispitivanje što smo mogli drugačije (bez da shvatimo da je ono što je napravljeno - odrađeno bez mogućnosti povratka), donosi strah od novih koraka. Greške nas uče lekcijama koje moramo platiti da bi stekli iskustvo, greške se događaju i događat će se u poduzetništvu, ali biti okovan greškama bez mogućnosti osloboditi se preispitivanja, znači ne dopustiti si mogućnost upoznati stvarnu ljepotu poduzetničke aktivnosti.

Opiranje promjenama - Stalna na tom svijetu samo mijena jeste - pisao je pjesnik Petar Preradović, ističući da jednostavno promjenama ne možemo pobjeći, bez obzira kada i kako živjeli. Tako je i s poduzetništvom! Nema čovjeka na svijetu koji ama baš nikada nije osjetio nelagodu pri nekoj promjeni u privatnom ili poslovnom životu. To je normalno. Promjene od nas traže da se mijenjamo, da se prilagođavamo. No, manjak želje za prilagodbom znači veliku mogućnost za odustajanje od poduzetništva koje je dinamična karijerna aktivnosti. Stoga ako osjetite u svom poduzetničkom karakteru želju za izbjegavanjem promjena, javit će vam se sigurno i želja za odustajanjem od poduzetništva.

Osjećate se više gubitnikom nego pobjednikom - stanje svijesti je sve u poduzetništvu, jer ono reflektira naša djela. Ili ako ćemo citirati Konfucija - Ako misliš da ćeš uspjeti - uspjet ćeš. Ako misliš da ćeš propasti - propast ćeš! Naša misao prethodi našim aktivnostima, stoga ako se stalno osjećamo kao gubitnik u poduzetništvu kojemu ništa ne polazi za rukom, vrijeme je da odustanemo u cijelosti. Uspjeh se ne rađa iz crnih misli i pesimističnih raspoloženja.

Nikada ne vizualizirate ono što želite raditi - svaka ideja ima svoje konture realizacije prvo u našoj mašti, našim mislima, našim zamislima. No, teško je našim mislima dati pravac, ako ni sami ne znamo kamo želimo ići. Na primjer, danas imate poslovni sastanak vrlo važne prirode, no ne znate što ćete obući. Morate vizualizirati - to znači, zamisliti s kim se sastajete, gdje, te što bi vam od odjeće najbolje pristajalo za takvu prigodu. Jednako tako svoje aktivnosti bliže ili daljnje budućnosti morate znati vizualizirati, kako bi uz pomoć tog mentalnog alata dali trasu svojim djelima. Vizalizacija je svojevrsni mentalni kompas koji nas vodi. Bez nje - nema uspješnog koračanja po poduzetničkom putu te se mnogi osjećaju na njemu izgubljenima i spremnima za odustajanje.

Premorenost - da činjenica je da poduzetnici rade puno, rade često, rade bez odmora. No, to je pretjerivanje koje ne vodi prema uspjehu, nego prema bolesti, stresu, narušavanju zdravlja. U svemu treba imati balans, pa tako i u radu. Neprekidni rad, bez godišnjih odmora, bez vremena za privatni život, bez rasporeda kada radimo, a kada odmaramo, ne vodi prema uspješnom poduzetništvu nego kolapsu našeg organizma zbog čega ćemo na kraju - od poduzetništva morati odustati.

Samosažaljevanje - ovo je iznimno izražen osjećaj u kojemu vlastiti neuspjeh liječimo osjećajem da bolje ne možemo i ne znamo ili da jednostavno da nismo stvoreni za uspjeh. Ljudi koji se samosažaljevaju, te još gore, očekuju od drugih da ih sažaljevaju, ne mogu stajati čvrsto nogama na tlu niti ne znaju kako se nositi s problemima i izazovima poduzetništva. To nisu ljudi koji stoje na vjetru, nego se savijaju kako vjetar traži. Suprotno od snage i ustrajnosti kakav mora biti poduzetnički karakter.

Neuspjeh vidite kao signal za odustajanje - naravno da nije lagano, tko je rekao da je poduzetništvo lagano. To je naporan i zahtjevan posao u kojemu je neuspjeh izvjesniji nekoliko puta više nego uspjeh. Ali uspjeh se sastoji do naučenih lekcija našeg neuspjeha, a ne od odustajanja. Onima koji nisu "sazidani" od čvrstog materijala, prvi neuspjeh u poduzetništvu, bit će odlična isprika da dignu ruke od svega i da se pokušaju naći negdje drugdje. Prava poduzetnica i poduzetnik u svojoj karijeri piše veliki broj neuspjeha, ali nikada odustajanja.

Facebooktwitterlinkedin