Kako doći do onoga što svi žele u poduzetništvu? Kako doći do dobiti?

Rijetke su one vlasnice tvrtki i obrta na hrvatskom tržištu koje prvu godinu poslovanja zaključe "u plusu". Rijetke su one vlasnice tvrtki i obrta koje dugi niz godina svoje poslovanje vode uz pozitivni saldo i uz isplatu dobiti. Puno su češće one poduzetnice koji na svojim počecima uplaćuju pozajmice na račune svojih tvrtki i obrta (a često i u godinama nakon starta na realnom tržištu) da bi držale "glavu iznad vode".

I to nebrojeno puta više nego što obračunavaju dobit na kraju poslovne godine.

No, dobit je sastavni dio poslovanja. Briga za dobit mora biti stalno nazočna u našem poduzetništvu, jer dobit nije nešto što se događa samo po sebi. Na dobit se mora ciljati, na njoj se mora inzisitrati u poslovanju, a ne imati osjećaj sreće jer je još jedna godina zaključena "na nuli".

Greg Crabtree poduzetnik i financijski stručnjak izumio je revolucionarnu metriku za profitabilnost poslovanja, koja koristi mjerenje radne učinkovitosti i razvoj jednostavnih mjerila za uspješno poslovanje - kako tvrtki, radnih grupa tako i pojedinaca. U svojoj knjizi Simple Numbers, Straight Talk, Big Profits iznio je sljedeće nalaze iz istraživanja o poslovanju tvrtke:

– dobit od 5% znači da ste na rubu preživljavanja,
– dobit od 10% znači da dobro poslujete,
– dobit od 15% znači da vam je dobro.

- Pouka svima na realnom tržištu - morate brinuti o dobiti! Svaka poduzetnica i poduzetnik mora težiti stvoriti bogatstvo na račun svog posla. Ako svoj posao gledate samo kao onaj gdje ćete malo uživati u ono malo dobiti, koliko je ostane, radije se zaposlite kod nekog drugog i ne razmišljajte o poduzetništvu. Ali ako želite biti nagrađeni za svoj rad, odricanja, trud i potrošeni vrijeme, a imate vlastitu tvrtku ili obrt, te želite uložiti u izgradnju bogatstva i oplemenjivati investiciju svake godine, onda se potrudite da ostvarujete dobit - nalaže kao imperativ Greg Crabtre, te odmah za početak ističe da bi tvrtka ili obrt postali profitabilni, potrebno je utvrditi imaju li potencijal za ostvarivanje profita.

- Moje istraživanje pokazuje da većina poslovnih modela može generirati 10 ili više posto dobiti u odnosu na prihod. U pitanju je nekakva vrsta industrijskog standarda. Tvrtke i obrti koji stvaraju manje od 10 posto svoje dobiti mogu lako biti u nevolji. Osobno se, primjerice, ne zalažem za davanje popusta i odgađanje plaćanja koji bi bili veći od troška kojega imamo za naše proizvode ili usluge ili pak po kojem i sam posuđujem novac – osim ako nisam očajan jer mi trebaju prihodi - naglašava ovaj autor i iznosi računicu koije bi se svi željni dobiti u tvrtkama i obrtima trebali držati.

Tvrtka koja zatvara potraživanje do kupaca u prosjeku od 45 dana (neka vrsta općeg prosjeka za većinu tvrtki), treba u odnosu na stvorenu dobit različito dugo razdoblje da posluje pozitivno:

– uz dobit od 5%, potrebno je 66 mjeseci (to je pet i pol godina!),
– uz dobit od 10% potrebno je 33 mjeseca i
– uz dobit od 15%, potrebno je 21 mjesec.

Ključni koraci kako ciljati na dobit:
1. Uklonite anomalije koje mogu biti uzrokovane otplatom vlasniku kapitala.
2. Utvrdite je li osnova za Vašu dobit prihod ili bruto marža.
3. Odredite mjesečne ciljeve dobiti i pratite svoju učinkovitost na tjednoj osnovi.
4. Pratite svoje poslovanje i prilagodite ga novim okolnostima.

- Ako već imate profitabilan posao, onda već imate najbolje od oba svijeta. Nastavite ovim putem jer možete zadržati ili prodati svoj poslovni projekt. Obje opcije su u redu. Suprotno tome, tvrtka ili obrt koji generiraju ogromno prihoda i ništa dobiti, osuđena je na propast – zaključuje ovaj financijski stručnjak.

Facebooktwitterlinkedin