Koliko je Hrvatska istinski poduzetnička država i koliko smo daleko od toga da to postane?

Kada je ekonomska kriza "udarila" svom žestinom prije desetak godina na gospodarstvo Europe, Europska Komisija postavila je nužnim poticanje poduzetništva kao jednim od ključnih odgovora zaštite od takvih nemilih destruktivnih pojava. Poduzetništvo je, definirala EK u svom Akcijskom planu za poduzetništvo 2020., odgovor za razvoj društva, nova radna mjesta, rast BDP-a kao sustave zaštite od nove ekonomske krize.

Odlično uočeno, ali što je napravljeno, na kraju i u samoj Hrvatskoj koja je članica Europske unije, da bi se oslobodio poduzetnički potencijal, uklanile prepreke za razvoj poduzetništva, te olakšalo otvaranje novih poduzeća, kao i iniciranje poticajnijeg okruženja za postojeće poduzetnike da napreduju i rastu? Kako među samim građanima Hrvatske, ali i od strane državnih struktura koje kreiraju i provode poduzetničku strategiju, te iniciraju poduzetničko okružje.

To se jako često pita i naša Loyalty članica Petra Martinko, koja je poduzetnica već 16 godina.

- Puno ljudi odlučuje se za poduzetništvo, a da pri tom nije svjesno da u poduzetništvu moraš "odraditi" dvije do pet "skromnih" godina, uz 12 do 16 sati mukotrpnog svakodnevnog rada da bi vidio vlastitu neto plaću koju ti je možda do jučer uplaćivao bivši poslodavac. Čini mi se da danas, unatoč brojnim seminarima i edukacijama, ljudi ulaze bez poslovnog plana, vizije i ponajvise VJERE kao ključnog čimbenika uspjeha. Vjerujem da zaista svatko tko ima striktan plan, viziju i vjeru te neizostavnu dosljednost i strpljenje u realizaciji, može uspjeti. Ljudi su nestrpljivi, brzo odustaju, to nije dobro za poduzetništvo. Ženama je još i teže, jer su supruge i majke. No, sve je kako postavimo, meni je zbog toga lakše, netko će reći da je teže, čaša je uvijek poluprazna ili polupuna. Stav je najbitnija kategorija poduzetništva  - smatra poduzetnica Petra Martinko, vlasnica i direktorica Centra za edukaciju stranih jezika "Latina".

Pravi poduzetnički pakao mogao bi se nazvati svijet birokracije i administracije koji svaka poduzetnica i poduzetnik moraju prolaziti u Hrvatskoj.  No, uz veći ili manji  učinkoviti angažman države u pravcu poticanja poduzetništva, puno je toga što sami - budući i sadašnji poduzetnici, mogu napraviti za sebe, da bi bili uspješni u onome što na realnom tržištu žele ostvariti.

- Tu prije svega mislim kako treba početi s promjenom svijesti ljudi o poduzetništvu. Svijetu u kojem vlastiti trud i zalaganje nešto vrijede, svijetu u kojem poslovno spoticanje i neostvarivanje početne zamisli, nije neuspjeh, već neizrecivo vrijedno iskustvo koje nas usmjerava na pravi put i otvara nam širu sliku od one početne zamisli. Kako to postići? Tako što će svatko od nas svojim primjerom to i dalje činiti, bez obzira na sve prepreke putem. I pri tome: „Ne posustati i ne odustati“! Naravno da poticaj odgovornih državnih struktura na tome putu ne bi bio naodmet. Do tada nam preostaje odgajati mlađe naraštaje u tom smjeru. Otvorenost uma i bogatstvo kreativnosti, nešto je što trebamo njegovati od najranijih dana. Aktivnosti i edukacije kojima djeci omogućujemo širu sliku da vlastite ideje pretvaraju u djela, te se izgrađuju u samoinicijativne i poduzetne osobe, ono je čemu kao društvo trebamo stremiti. No, iako svatko od nas može činiti velike stvari, zajedno možemo činiti još veće. Zato je bitno pokazati djeci vrijednosti timskog rada i zajedništva te udruživanja u svrhu ostvarivanja višeg cilja - jasna je u uočavanju poduzetničke klime u Hrvatskoj Loyalty članica Ženskog poduzetničkog centra Ivana Lončarek, kreatorica projekta SmArt Ideas Lab.

S pozitivnim stavom, vjerom u sebe i svoj poslovni projekt te uz puno samopouzdanja na realno tržište se otisnula naša Loyalty članica "novopečena" poduzetnica Irina Malogorski, vlasnica obrta OFFICE.

- Kada zapitam sebe “ima li od poduzetništva kruha” te koliko je Hrvatska poduzetnička država istinski mi je odgovoriti na ovo pitanje, jer sam doslovno par mjeseci u ovoj poduzetničkoj priči, ali zasada su moja iskustva dobra, mislim da se u Hrvatskoj može živjeti od poduzetništva, ukoliko je osoba vrijedna i uporna. Bez rada ne mogu stići rezultati, a pogotovo ne preko noći - ističe poduzetnica Irina Malogorski.

Optimizma ima i u poduzetnice te naše Loyalty članice Māre Vītols – Hrgetić, suvlasnice jednog od najnovijih kongresnih centara u Hrvatskoj Kongresnog centra FORUM Zagreb

- Kamen spoticanja razvoju poduzetništva u Hrvatskoj su svakako porezi. A tu je i nedostatak pravog poduzetničkog identiteta. Čestitam inicijativi Predsjednice Kolinde Grabar Kitarović oko okruglog stola na temu "Identitet i marka Republike Hrvatske" s ciljem kreirati vlastiti snažan i pozitivan nacionalni brend jer on pruža ključnu kompetitivnu prednost u odnosu na druge države - uočava poduzetnica Māra Vītols – Hrgetić

dr.med.dent. Alenko Dunđer, Premium partner Ženskog poduzetničkog centra , te voditelj stručnog tima Dental esthetic centar, svojim stručnim i iznimno kvalitetnim radom u stomatologiji postavio je visoke granice njege, brige i zdravlja za oralnu higijenu u Hrvatskoj. Stoga sasvim razumljivo jednako očekuje i od hrvatske države kada je poduzetništvo u pitanju.

- U normalnom svijetu poduzetništvo je jedini nositelj prosperiteta i svih vrsta blagostanja u društvu. Bez poduzetništva nema napretka, nema stvaranja novih vrijednosti, nema zapošljavanja ljudi i nema dugoročnog osiguranja egzistencije niti poduzetnicima niti svim ostalim članovima društva u cjelini počevši od zaposlenika u javnom sektoru pa do radnika u privatnom sektoru. Smatram da je poduzetništvo prije svega strast pojedinca i njegova želja da stvori novu vrijednost za sebe i za društvo u cjelini. Stoga izuzetno cijenimo svakog čovjeka koji je poduzetnik i koji to želi postati te im dajemo veliku podršku. Mišljenja smo da se od poduzetništva u Hrvatskoj može lijepo živjeti, ali još uvijek moramo ulagati velike napore da poslovanje poduzetnicima olakšamo i stvorimo bolje i povoljnije uvjete za razvoj poduzetništva te im omogućimo normalno poslovanje i zaradu. Na tome planu u Hrvatskoj moramo još dosta raditi - komentira poduzetničko ozračje u Hrvatskoj dr.med.dent. Alenko Dunđer, iza kojega je bogato iskustvo rada na realnom tržištu.

Skoro cijeli svoj život naša Loyalty članica Dubravka Fazlić je poduzetnica, zahvaljujući obitelji u kojoj je odrasla i koja je oduvijek njegovala poslovanje na realnom tržištu u svom karijernom "portfelju". I vrlo zorno osjeti koliko (ni)je Hrvatska država poticajna za poduzetnike i njihove aktivnosti na tržištu.

- Moram reći da je izuzetno izazovno biti poduzetnik. Toliko toga moraš samostalno napraviti. Podrazumijeva se da sve moraš sam znati. Ima i super ljudi na koje naiđeš i pitaš se - Zar je ovo što rade uopće moguće? Ne vidim za sebe drugi izbor nego da sam u poduzetništvu. Odlučila sam se ne uzrujavati oko toga što mi država može ponuditi. Imam svoj cilj i prema tome se polako krećem. Da je bilo prije jednostavnije nekako mi se čini da jeste, možda sam ja samo tada bila puno mlađa i imala sam se na koga osloniti. Država ne može funkcionirati bez poduzetnika, ja sa vječni optimist i vjerujem da će se klima popraviti - zaključuje poduzetnica Dubravka Fazlić, vlasnica tvrtke Peptu svijet d.o.o.

 

 

Facebooktwitterlinkedin