Stres je nezaobilazan u poduzetništvu; evo kako ga pobijediti!

Naše Loyalty članice savjetuju:

Od našeg prvog do vjerovatno za većinu poduzetnica i poduzetnika naš neželjeni, ali vjerni pratitelj u poslovnim aktivnostima bit će stres. Ima ga posvuda, u gotovo svim situacijama, bez obzira na doba dana, godine, našeg poduzetničkog staža. Već i najmanja količina stresa, može donijeti obilje neželjenih posljedica za naše zdravlje, našu poslovnu aktivnost, našu učinkovitost. Stoga je od prvog dana našeg poduzetništva pa do onog posljednjeg vrlo važno znati nadvladati stres.

- Sada sam u fazi poslovnog života u kojemu sam na granici balansiranja između karijere i privatnog života – jako mi je važno da se naspavam dovoljno, da se bavim sama sa sobom a ne samo svojim biznisom. Sada sam u fazi reorganizacije poslovanja upravo zato da bi se poslovno i privatno mogla uskladiti – a sve s ciljem da imam što manje stresa u životu - opisuje svoje poduzetničke dane u kojima želi brojati što manje stresa naša Loyalty članica Tanja Kranjc Svetlić, vlasnica i direktorica tvrtke Integra znanja d.o.o.

Slično razmišlja i naša Loyalty članica Marina Obradović vlasnica branda Priče jedne kuhače.

- Stresa ima uvijek, ponekad je lakše nositi se sa stresom, a ponekad teže. Ovisi o danu, raspoloženju, vremenu, različitim okolnostima. Nastojim svaki dan dovoljno spavati što je meni izuzetno bitno za dobro funkcioniranje preko dana, puniti baterije boravkom na zraku, meditacijom... Vježbam svaki dan strpljenje, a prakticiram najveće životne mudrosti - savjetuje Marina Obradović koja je kroz tjelesnu aktivnost pronašla "ispušni ventil" za oslobađanje od stresa.

Stres je potres za um, tijelo, poslovne aktivnosti, poguban za našu obitelj ako smo stalno pod njegovim utjecajem, razara međuljudske odnose, na kraju prije svega izravno "udara" na kvalitetu našeg života. Stres na neki način doživljavamo kao određeni poduzetnički začin u našem poslovnom životu jer ga on čini uzbudljivijim, napetijim i zanimljivijim. Ipak, ako trajanje i količina stresa izmaknu kontroli i postanu prekomjerni, to može ozbiljno ugroziti zdravlje.

- Naravno da ima stresa i u mom poduzetničkom životu. Smijeh je moj osnovni način borbe protiv stresa, pa je tako osmijeh i dobro raspoloženje postao također jedan od zaštitnih znakova frizerskog salona. Iako su teška vremena i naši klijenti povremeno dolaze zabrinuti uz malo dobre volje svi se na kraju opustimo i uz posao i čak i zabavimo. Tu posebno prednjače mlade osobe koje su prepune veselih i zanimljivih događaja i razmišljanja - ističe naša Loyalty članica Tanja Ana Kaužljar, vlasnica frizerskog salona Danu iz Zagreba

- Stresno je u poduzetništvu najviše to što si u stalnoj potrazi za novim klijetnima, no to su još počeci svakog poslovnog projekta i puno strpljenja i upornosti treba i za nalazak klijenata i za svladavanje stresa. To sam najviše naučila plivajući poduzetničkim vodama bez obzira na brige i nedaće koje nas znaju pratiti - ističe naša Loyalty članica iz Rijeke i projektna mangerica za Kvarner Maja Komadina, vlasnica poslovnog projekta MK CONCEPT.

Naše tijelo stres doživljava kao upozorenje na moguću prijetnju ili opasnost, pa ono u njemu izaziva reakciju "bori se ili bježi"  tijekom koje dolazi do lučenja hormona adrenalina i kortizola, ubrzanja rada srca, usporavanja probave, usmjeravanja većeg dijela krvi prema glavnim mišićnim skupinama te do promjena u raznim drugim autonomnim živčanim funkcijama, što za cilj ima u kratkom roku "napumpati" tijelo energijom i snagom za obranu ili bijeg od potencijalne opasnosti. Takva tjelesna reakcija naziv je dobila zato što su našim davnim precima upravo borba ili bijeg bili jedine opcije u potencijalno opasnim situacijama, iako ni jedna od te dvije opcije najčešće nije primjerena u današnjem životu kada stres izaziva, primjerice, prometni zastoj ili zatrpanost poslom.

- Ponekad se probudim u panici da sam zaboravila da imam turističku grupu, dogodilo mi se i da sam, pobrkavši datume, došla tjedan dana ranije na sastanak s grupom. U agenturi, posredništvo su pak stresne situacije kad potvrdite datum istovara kupcu i onda vam jave da će kamion stići dan kasnije, a trgovine čekaju robu ili vam pak jave da neka roba nije dobra. No, sve se to nekako sređuje u hodu, a i s godinama sam se navikla da više samoj sebi ne pravim problem od nečega što ne mogu promijeniti i da je sve to za ljude. Naprosto se više ne bojim da će mene netko okriviti za pogreške drugih - komentira način kako stres utječe na poduzetništvo naša Loyalty članica Doris Kunkera

U poduzetničkoj aktivnosti naše Loyalty članice Helene Fjorović, vlasnice tvrtke Fit Factory d.o.o. također je dovoljno stresa da se mora s njim sustavno pozabaviti i naravno - eliminirati ga gdje god je moguće.

- U mom poslu ima stresa, ali sve je do mene koliko ću se njemu izlagati. Primjerice preko ljeta kada nam razina pružanja usluga pada jer su svi na godišsnjim odmorima, ja uvijek brinem hoće li biti posla, hoćemo li se naplatiti, imam sedam zaposlenica, sve trebaju imati svoju plaću na vrijeme, a kako je osigurati samo je na meni da to prolazim. No moja je odluka da si neću dopustiti da stres utječe na mene, nego rješenja kako to prevladati i riješiti - jasna je Helena Fjorović.

Najčešći znakovi stresa koji utječe na naš organizam su: stalni umor te manjak kvalitetne količine sna, teško buđenje i bezvoljno ustajanje iz kreveta, nemirni snovi, velika želja za slanom hranom (nerijetko i grickalicama), učestale prehlade, loša koncentracija, osjećaj raspada sustava u nama...

Za diplomiranu inženjerku Ines Ban-Kolić, magistricu ekonomije i našu Loyalty članicu iz Ogulina postoji jedinstveno rješenje ovih tegoba uzrokovanih stresom.

- Stres rješavam bavljenjem nekih aktivnosti koje me ispunjavaju: volim city break-ove s obitelji, radim torte za svoje kćerke i prijateljice, a imam mali vrt s povišenim gredicama u kojemu se redovito "zabavljam" oslobađajući se stresa - približava svoje antistres ispušne venitle vlasnica i direktorica tvrtke Elvirtus d.o.o. 

- Postoji jedan zanimljiv fenomen iz pozitivne psihologije koji je nazvan „naučena bespomoćnost“. Ukratko, kad izložiš jedinku opetovanim neugodnim situacijama koje ne može izbjeći, ona nakon nekog vremena nauči da nikad ni neće moći promijeniti tu situaciju, i da nema nikakvu kontrolu ni utjecaj na ishod. Prvi eksperiment je bio napravljen sa psima, no kasnije su brojna istraživanja napravljena s ljudima. Oni koji su naučili biti bespomoćni obično događaj koji je neugodan objašnjavaju kao trajan (nikada se neće promijeniti), osoban (ja sam kriv za to) i takav da se prelijeva na druge aspekte (ništa ne mogu napraviti ispravno) i jednostavno ni ne pokušaju promijeniti svoju situaciju. To je jako opasno. Ako negativni događaj npr. pad na testu sami sebi tumačimo kao da smo nesposobni u svemu i da nema šanse da ikad bude drugačije, osudili smo sami sebe na neuspjeh, a i nesreću. Dobra vijest je da se to može „odučiti“ i da postoje načini kako možemo naučiti biti pozitivni i optimistični. A jednom kad smo takvi, efekt se samo multiplicira jer automatski i učimo više, riskiramo, gledamo uvijek prema naprijed i život nam se mijenja - ističe naša Loyalty članica Ivana Štulić, vlasnica obrta za poduke i poslovne usluge IS-KORAK.

Naša Loyalty članica Gordana Kadoić, vlasnica tvrtke Adria Corporate Education d.o.o ne krije da stres prati i njezine poduzetničke aktivnosti, no važno je znati se nositi s njim i učinkovito ga rješavati u poslovnom i privatnom životu.

- Mislim da nema osobe koja ne mašta o tome da bude sam sebi šef, no tu postoji zamka ako nemate poduzetničku crtu i ako niste savjesni i dobro organizirani. Lijepo je biti neopterećen i raditi bez stresa što nikome ne polažete račune, osim sebi. Meni više funkcije i titule odavno ništa ne znače, mene zanimaju rezultati. Na kraju dana, tjedna ili mjeseca vaš rad ili nerad dolazi na naplatu – poduzetnik mora pronaći način kako zaraditi svoju plaću, plaću za svoje zaposlenike i naravno mora misliti na fiksne troškove, tako da taj zanos vrlo kratko traje kod ozbiljnih poduzetnika, jer mi smo u stalnoj borbi gdje naći klijente i kako zaraditi - upozorava Gordana Kadoić.

prim. Sonja Kapun, dr.med., specijalist internist, subspecijalist nefrolog ima odličan recept za uspjeh u borbi protiv poduzetništva.

- Mi liječnici trebali bi biti primjer svojim pacijentima kako paziti na način života, prehrane, usklađivanja privatnog i poslovnog života, bavljenja aktivnim sadržajima. Živim onako kako učim druge ljude da žive. U prvom redu da nalaze vremena za sebe. Da rade što ih veseli, da jedu kvalitetno i zdravo. I što je najbinije nađu vremena za sebe i fizičku aktivnosti, pa da to bude i šetnja. Ali ne šetnja u trgovački centar, nego po otvorenom prostoru, u prirodi, na svježem zraku. Prema sadašnjim analizama životni vijek će se produljiti na 100 godina, stoga trebamo život uskladiti na najbolji mogući način da budemo zdravi, okretni, puni energije i da nemamo tegobe koje nas usporavaju ili onemogućavaju da u tome uživamo - naglašava naša Loyalty članica Sonja Kapun.

Magistra edukacije engleskog jezika i povijesti umjetnosti, naša Loyalty članica Jelena Bikić iz Dugopolja kod Splita ima svoj recep za bijeg od stresa.

- Učimo cijeli život pa sam tako kroz svoju prvu godinu poslovanja odmah imala prilike naučiti, iz prve ruke, da koliko god da je bitno posao staviti na noge, raditi i truditi se svakodnevno oko 1001 stvari od kojih je satkan mozaik poduzetništva, toliko je iznimno bitno voditi računa o sebi. Moram priznati da mi se često događalo da provedem po 7-8 sati u proizvodnom pogonu i zaboravim izaći na pauzu ili pak da sjedim pred laptopom isto toliko baveći se nekim drugim vidom poslovanja. Dvosjekli je to mač. S jedne strane, izuzetan je osjećaj biti toliko uronjen u posao i raditi ga s tolikom strašću da doslovno zaboravite na protok vremena. No, s druge strane, ako imate problema s leđima (kao ja) to vam zasigurno neće pomoći. Nakon početnog „sagorijevanja“ trebalo mi je neko vrijeme da nađem mjeru. Najbolji recept za opuštanje, uvijek bilo i ostat će, kvaliteno provedeno vrijeme s dragim ljudima - savjetuje Jelena Bikić, vlasnica obrta Silvan, te istoimenog jedinstvenog branda sapuna

Naša Loyalty članica dr. Maria Škornjak, diljem jugoistočne Europe poznata po primjerni u svom radu neoperabilnih i neinvazivnih estetstkih zahvata poznatih pod nazivom K-Surgery, ima jedinstven pristup rješavanju stresa kroz nekoliko važnih životnih i poduzetničkih pravila koje primljenjuje kad god je moguće.

- Imam tu sreću i privilegiju da sam uvijek radila poslove u kojima sam istinski uživala i svaki od njih je dodao kockicu mozaiku moje sadašnje osobnosti i principa kojima se svakodnevno vodim - danas radi najbolje što možeš, poštuj svako živo biće i s zahvalnošću prema životu koji ti je darovan iskreno i s ljubavlju zauzmi se za svakog i budi od pomoći svakome, danas se nemoj ljutiti i uvijek bez obzira na okolnosti zadrži svoj mir - savjeti su prema kojima ravna svoj život dr. Maria Škornjak i uspješno "plovi" poduzetničkim vodama.

Koliko stresa ima ne samo u poduzetništvu, nego ga ima uvijek i svugdje svjesna je i naša Loyalty članica  iz Pule Darija Čelić Trajčeski, vlasnica tvrtke Travelatico d.o.o. 

- Svi smo preopterećeni silnim informacijama, željama i „moranjima“. Stres najbolje otjeram trčanjem, kad sve te inforamcije i misli prestanu biti košnica, nego neka uređena saća – sve dobije svoje mjesto, a i fizički izbacite umor i stres. Volim planinarenje, obožavam more, šetnje, izlete sa svojom obitelji i s prijateljima. Druženje, smijeh, dobra hrana i čaša dobrog vina – i život je lijep! - kratko i jasno poručuje Darija Čelić Trajčeski.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin