Učimo iz primjera austrijske pozitivne poduzetničke prakse koji su više nego potrebni i Hrvatskoj

Proizvodnja i kupnja lokalnih proizvoda su prioritet

Austrijski grad Passail koji broji nešto više od 3.600 stanovnika i njegova gradonačelnica Eva Karrer bili su domaćini izaslanstvu Ženskog poduzetničkog centra i Grada prijatelja ženskog poduzetništva - Pakraca. A hrvatsko izaslanstvo tijekom posjeta upoznalo se sa svim blagodatima koja ova štajerska sredina nudi vlasnicima obrta, tvrtki te poljoprivrednih imanja.

Smješten u Štajerskoj, Passail je primjer iznimno učinkovite sprege poduzetništva (uglavnom malog i srednjeg), prirodnih resursa iskorištenih na kvalitetan način, te lokalne samouprave u službi gospodarstva.

A gospodarstvo Passaila, čijim pozitivnim primjerima su svjedočili Anamarija Blažević, gradonačelnica Pakraca - Grada prijatelja ženskog poduzetništva, Snježana Agostini, poduzetnica iz Jastrebarskog i Loyalty članica Ženskog poduzetničkog centra te Sanela Dropulić, direktorica Ženskog poduzetničkog centra, oslonjeno je u cijelosti na malo i srednje poduzetništvo.

- Mi nemamo velike tvornice niti masovnu proizvodnju. Sve što imamo od našeg gospodarstva utemeljeno je na malim proizvodim pogonima, uglavnom hrane s područja u kojem jesmo, te preradi, a zaokruženo turističkim aktivnostima. Ponosni smo i na naš lokalni brand pod kojim plasiramo sve naše proizvode koji jamče izvornost, kvalitetu, sljedljivost namirnica od njive do stola, te prije svega činjenicu da je riječ o domaćem, pravom austrijskom proizvodu - upoznala je gradonačelnica Eva Karrer naše izaslanstvo.

A što to točno znači upoznali smo i sami - na središnjem trgu u Passailu gospodarski izlog do izloga, poslovni prostor jedan do drugoga - sve je puno malih i srednjih poduzetnika: od sadnje i prodaje cvijeća (dominantna poduzetnička aktivnost u ovom kraju), tjestenine, ulja različitog biljnog porijekla, sireva, domaćih kobasica i šunke, meda, kozmetike, slastica...za svakoga po nešto.

- Cilj je da se maksimalno iskoriste namirnice koje imamo u svom susjedstvu; u krugu od stotinu kilometara oko grada. Mlijeko, meso, med...Farmeri proizvode, poduzetnici prerađuju, trgovci prodaju. A svi želim kupovati lokalno i domaće, što je razlog našeg uspjeha - ističe gradonačenica.

A onda dolazi desert - od kraja ožuka pa do kraja rujna ovaj grad posjećuje i dosta domaćih i inozemnih turista. Nema u Passailu velikih povijesnih zdanja, niti skijališta, a nema ni velikih shopping centara - ali Passail "prodaje" autohtonu austrijsku priču: gostoljubivost u mirnom, prirodnom okružju, domaću hranu i piće, šetnje kroz šume i livade. I evo uspjeha, kojemu iz godine u godinu svjedoči i poduzetnik Karl Kreiner koji ima uspješnu proizvodnju meda, čokolade, likera i kozmetike.

- U suradnji smo sa gotovo svima čije proizvode možemo kombinirati i iskoristiti u našima. Imamo vlastitih 150 košnica, ali svakako otkupljujemo dodatne namirnice tj. sirovine od lokalnih farmera i drugih poduzetnika. Postojimo pet godina, imamo malu proizvodnju čokolade i pralinea, sve radimo ručno, domaće, autohtono. U krugu našeg pogona je i prodavaonica, te kušaonica proizvoda tako da imamo sve na jednom mjestu - pojašnjava poduzetnik Karl Kreiner.

Kada turisti dođu u Passail, staze kojom šetaju obavezno prolaze pokraj njegove male tvornice čokolade, gdje se mogu zaustaviti i bez ikakve obaveze kupnje kušati domaće proizvode. No rijetki odlaze bez da otvore novčanike.

- Taj svojevrsni poduzetnički show imamo i kod naše tvornice tjestenine, sira, likera. I to vole turisti i rado nas posjećuju, uz ostalo i da bi kušali našu domaću hranu, doživjeli naš grad kroz sve ono što i u poduzetništvu imamo - jasan je vlasnik tvornice čokolade iz Passaila.

Sve što se proizvede u Passailu nastoji se maksimalno promovirati - svi gospodarski subjekti imaju svojevrsne police ili vitrine gdje se drže proizvodi, leci, vizitke, promotivne kartice svih koji u ovom austrijskom gradu nešto prodaju ili nude, kako bi na jednom mjestu pronašli sve ono što trebate ili pak osvijestili što biste mogli kupiti. Svi međusobno rade na promociji vlastitih i tuđih poslovnih aktivnosti, proizvoda i usluga, te se ne doživljavaju konkurencijom.

- Ma kakva konkurencija, mi se svi pomažemo jer ovako čuvamo naša radna mjesta, razvijamo naše gospodarstvo, potičemo mlade da ostanu živjeti u Passailu. Prosječna mjesečna plaća za 40 sati mjesečno kod nas iznosi oko 2000 eura, a mladim obiteljima nastojimo pružiti potrebnu infrastrukturu za ugodan život u gradu - pojašnjava gradonačelnica.

I doista - na svakom koraku Passaila tragovi visokog standarda lokalne sredine čiji proračun pune poduzetnici tog kraja. Moderni vrtić i jaslice, osnovna i srednja škola. Velika sportska dvorana koja se upravo gradi, bazeni, umjetno jezero s turističkim kapacitetima. Teniski i golf tereni, skijalište u neposrednoj blizini. I još puno toga. Čemu je vrata ostvarenja otvorila učinkovita sprega lokalne vlasti i poduzetnika spremnih raditi nesebično na vlastitom gospodarskom standardu, ali i zajednice u cjelini. Pozitivni primjer od kojega Hrvatska definitivno ima puno toga naučiti.

Facebooktwitterlinkedin