Odugovlačenje s aktivnostima, odlukama i djelovanjem donosi krah poduzetništvu

Većina uspješnih ljudi rano ustaje i malo spava. Dok će drugi slijegati ramenima i vikati kako je to pogubno za zdravlje i kvalitetu života, u poduzetništvu je upravo takvo ponašanje, ako smo željni uspjeha i profitabilnosti, nužno.

Kada budilica zazvoni u pet ujutro, većina poduzetnika zna da je vrijeme za ustajanje i početak radnog dana. No, ako ulovite sebe da biste baš pet minuta ležali u krevetu, pokušavajući dozvati mrvice preostalog sna - suočavate se s fenomenom kojeg se u biznisu naziva "odugovlačenje".

Odugovlačenje kod mnogih poduzetnica i poduzetnika ima dubok korijen u aktivnostima, do te mjere da je sastavnim dijelom poslovnog karaktera. Odugovlačenje s aktivnostima, s djelovanjem, s odlukama, s ispunjavanjem zadataka. U svakom slučaju, prema "poslovnim filozofima" riječ je o vrlo opasnoj pojavi, kojoj mnogi pribjegavaju, a da nisu niti svjesni da "odugovlače" u svom poduzetničkom životu.

Korak broj jedan svakako je osvijestiti što odugovlačimo u svojim aktivnostima da bi bili uspješniji i konstruktivniji u poduzetničkom djelovanju. Tek kada uspostavimo "dijagnozu", potrebno je preslagati plan aktivnosti na način koji će ukloniti odugovlačenje (ili bar svesti tu nemilu pojavu na što manju razinu) kako bi mogli koristiti alate za povećanje naše produktivnosti.

Tu prije svega znači "postaviti" svoju mentalnu snagu na maksimlnu razinu discipline i odgovornosti prema svakoj zadaći, svakom cilju kojega trebamo napraviti, te svakoj odluci koju moramo donijeti. Odugovlačenje u tom procesu nema mjesta u našem karakteru. Psiholozi ističu potrebu da u takvim situacijama moramo jednostavno "naoštriti" mentalnu snagu i izgurati kroz emocije koje nas zovu na odustajanje, te nikako ne posustati, a posebice ne davati sebi razloga da odugovlačimo s onim što kanimo.

Dopamin, kemijska tvar u našem mozgu, koju često nazivaju i "podizačem raspoloženja" te ga često osjetimo već kada jedemo čokoladu, često se javlja prilikom naših aktivnosti. Dopamin nas poziva na radost i užitak u nečemu što radimo, što planiramo, što priželjkujemo. No, ako dopamin izostane kod određenih poduzetničkih aktivnosti, razina našeg odugovlačenja s djelovanjem, odlučivanjem i radom - počinje drastično rasti.

No, i kada doživimo visoku razinu utjecaja dopamina u našim poduzetničkim aktivnostima, dogodit će se s vremenom da ipak postanemo nezainteresirani, pa često puno toga dovedemo gotovo do kraja, ali nikako da neki posao i u cijelosti zaključimo.

Sve su to znakovi utjecaja "odugovlačenja" u našem poduzetničkom karakteru, koje moramo znati prepoznati, a zatim i izbjegavati i prevladati. S dopaminom ili bez njega.

BJ Fogg,  bihevioralistički znanstveni istraživač s američkog Sveučilišta Stanford ističe da se poduzetnici mogu boriti protiv "sindroma odugovlačenja" slavljenjem malih pobjeda - tj. da u svakom uspješnom koraku prema velikom cilju i ostvarenju treba pronaći radost i sreću ispunjenja, nagrađivati se za postignute korake ili pak male pobjede kako ih naziva, te ne padati pod utjecaj odugovlačenja. To su mali okidači sreće, prema ovom znanstveniku, koji čine velike pomake da ne odugovlačimo u svom poduzetničkom ponašanju.

Veliki poticaj u ukanjanju odugovlačenja u poduzetničkom karakteru jeste izrada "to do lista" kojih se treba pridržavati, te prije svega - ispunjavati zadatke s lista.

No, svakako treba karakter poslagati na način da se ne rade samo lagani zadaci s liste, a s onim težim i zahtjevnijim - odugovlačiti koliko god je moguće više.

Koraci dalje u svladavanju "odugovlačenja" je prevladavanje straha od neuspjeha (zbog čega ćemo radije odugovlačiti nego se suočiti i s mogućim porazom), iznalazak dovoljno snažne volje i senzibiliteta za ispunjavanjem zadataka koji nam baš i "ne šmekaju", snaga vlastite motivacije i inspiracije za obavljanje poduzetničkih zadataka koji će nas voditi  k cilju, bez mogućnosti da pokleknemo.

No, najvažnije od svega je ispitivati granice vlastitih granica discipline i odlučnosti, kako bi znali što doista "pali kod nas" kako ne bi odugovlačili. Jer svatko tko se ikada uhvatio u koštac s poduzetništvom; od drevnih antičkih vremena do najnovijih start up-ova iz Silikonske doline, pred sobom je imao izazov - pasti ili ne u zamku odugovlačenja.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin