Poslovni plan je imperativ svakog poduzetništva – ukoliko ne planirate, prijeti vam izgledna mogućnost za neuspjeh

Poslovni plan i planiranje smatraju jednom od najvažnijih aktivnosti u poduzetništvu, posebice na njegovom početku. No unatoč važnosti koju ima planiranje u uspjehu poslovnog projekta - mnoge poduzetnice i poduzetnici vrlo površno pristupaju planiranju.

Zbog čega je ovaj korak u poduzetništvu iznimno važan i zbog čega ga ne smijemo zanemarivati bez obzira koliko smo dugo na realnom tržištu pojašnjava stručnjakinja za financiranje u nevladinom sektoru, naša Loyalty članica iz Jakovlja Antonija Šimunković, direktorica i vlasnica tvrtke Invise savjetovanje  

- Svi krećemo u poduzetništvo s nekom idejom koji želimo realizirati. Poslovni plan i općenito planiranje kao poslovnu aktivnost trebamo koristiti da možemo naše ideje uspješno provesti u djelo i ostvariti očekivani rezultat. Poslovni plan je dokument koji nam služi kao plan, vodič, podsjetnik ili hodogram, kako god mi to nazvali, prema realizaciji poslovne ideje. Kvalitetnim planiranjem, naše poslovne ideje realizirat ćemo prije i sa boljim uspjehom, naravno ako je poslovni plan kvalitetno napravljen. Poslovni plan služi i tome da provjerimo da li je naša poslovna ideja isplativa i moguće je da će rezultat izrade poslovnog plana biti da naša ideja nije ekonomski opravdana i da ćemo ipak odustati od pokretanja te poduzetničke aktivnosti. Zbog toga je i potrebno / poželjno poslovni plan izraditi prije kretanja u neku poduzetničku aktivnost - naglašava ova stručnjakinja.

Upozorava kako bi  na samom početku, poduzetnici trebali planirati svoje aktivnosti najprije da prođu sve važne segmente u poslovanju koje ne smiju zanemariti, kao što su analiza tržišta (kupaca, dobavljača, konkurenata), sastavljanje plana prodaje, marketinški plan (kojeg često zaboravljaju) i najvažnije financijski plan kako bi provjerili isplati im se ulaganje i pokretanje posla. Iskusniji poduzetnici već su svjesni da bez poslovnog planiranja ne mogu ostvariti značajne rezultate.

- Većina poduzetnika načelno je svjesna važnosti poslovnog planiranja i potrebe izrade poslovnog plana, pogotovo oni iskusniji jer su vjerojatno neke poslovne aktivnosti proveli bez planiranja pa su kasnije shvatili da je to moglo i bolje ili drukčije završiti da su planirali. Problem se javlja kod implementacije tih aktivnosti, jer nam je teško sastavljati neke dokumente kad trebamo zapravo raditi posao - upozorava poduzetnica Antonija Šimunković, svjesna da danas mnogo mladih poduzetnika odmah na početku svojih poduzetničkih aktivnosti, bilo kao start-up ili poduzeće, sastavljaju poslovni plan zbog prijava za poticaje, bilo za samozapošljavanje ili za privlačenje investitora.

- Ti poslovni planovi sastavljaju se za neko kratko vrijeme, jednu do tri godine. No s vremenom zaboravimo da trebamo planirati aktivnosti za svaku godinu, sastaviti plan rada koji je u skladu s našim poslovnim planom. Može se dogoditi da ćemo u prve dvije godine u potpunosti promijeniti smjer u kojem želimo da naše poduzeće ide ili ćemo uvesti neke nove usluge ili proizvode. U tom slučaju trebamo kao i na samom početku sastaviti poslovni plan za novu poduzetničku aktivnost - ocjenjuje vlasnica tvrtke Invise savjetovanje.

Nije rijedak slučaj da poduzetnici olako pristupe poslovnom planiranju i često izbjegavaju te aktivnosti zbog činjenice da im se treba studiozno i ozbiljno pristupiti. A tada nastupaju posljedice koje mogu biti raznolike. Mnogi poduzetnički projekti ne dožive svjetlo dana, tvrtke se zatvaraju, a statistike pokazuju da 50% malih poduzeća ne preživi prvih pet godina. I to sve zbog nikakvog ili lošeg poslovnog planiranja.

- Poslovni plan je dokument koji treba služiti prvenstveno poduzetniku za njega samog, a tek onda za neke druge potrebe (krediti, investitori). Potičemo poduzetnike da sami krenu u izradu poslovnog plana, a da po potrebi, za savjete ili prilikom prijava za poticaje ili kredite kontaktiraju stručnjake, ali svakako da direktno sudjeluju u izradi poslovnog plana - ističe naša Loyalty članica koja upravo u segmentu poslovnog planiranja pruža veliki dio svojih profesionalnih usluga.

Najčešće joj dolaze osobe koje žele ostvariti sredstva za poticaje za samozapošljavanje.

- S njima surađujemo na način da im dajemo smjernice za kvalitetnu izradu plana te savjete za poboljšanje kako bi im taj plan koristio i za prijavu za poticaje ali i kao ozbiljan poslovni plan koji će im služiti kao smjer kojim trebaju ići. Obzirom da mi uglavnom poslujemo s neprofitnim organizacijama, sve veći broj neprofitnih organizacija izrađuje planove rada, što su i zakonski obavezni, a ti planovi rada su svojevrsni poslovni planovi. Malo veće neprofitne organizacije razvijaju i strategije rada i razvoja za razdoblja od oko 5 godina, pa sa njima radimo na takvim aktivnostima planiranja - objašnjava poduzetnica iz

Najčešće greške pri izradi poslovnog plana su loše izrađen financijski plan, kriva procjena tržišta odnosno nepoznavanje potreba ciljne skupine, loše ili nedefiniranje vlastitih slabosti, zanemarivanje konkurencije i fokus na prioritete. A s druge strane imate li dobar i učinkovit poslovni plan za poduzetništvo onda je to kao i kao kad brod ima dobrog kapetana koji njime upravlja.

- Poslovni plan treba poduzetniku dati smjer kojem treba ići. Naravno, jednako kao i kod metafore broda s kapetanom koji ne zna smjer, tako je i kod poduzetnika. Ako ne znamo smjer kamo trebamo / želimo stići, kako ćemo do toga onda i doći - zaključuje Antonija Šimunković, vlasnica i direktorica tvrtke Invise savjetovanje.

Zašto sam poklonila povjerenje Loyalty članstvu Virtualnog ženskog poduzetničkog centra?

- U Virtualni ženski poduzetnički centar sam se uključila jer sam željela imati mjesto gdje mogu dobiti podršku, pogotovo kada sam bila 'friška' poduzetnica. Evo, već drugu godinu zajedno surađujemo i drago mi je što imam priliku družiti se i surađivati s divnim ženama, poduzetnicama, koje sam upoznala - iznijela je Antonija Šimunković svoje razloge za dvije godine dugo Loyalty povjerenje Virtualnom ženskom poduzetničkom centru.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin