Koliko digitalni kanali i platforme pomažu u prodaji poduzetničkih usluga i proizvoda?

Potraga za klijentima i kupcima najmukotrpniji je dio poduzetništva. Sveprisutne digitalne platforme i kanali učinili su taj, za mnoge poduzetnice i poduzetnike, iznimno naporan dio poslovnih aktivnosti, lakšima na putu prema željenom cilju - prodaji usluge ili proizvoda. No, koliko su digitalni kanali doista i učinkoviti kada je prodaja u pitanju? Koliko njima dobivamo istinskih kupaca, a ne samo vidljivost i promociju na tržištu?

Neizostavno je da u današnjem trenutku svoje poduzetništvo moramo širiti i promovirati i kroz digitalne kanale i platforme. Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn samo su jedne od brojnih digitalnih adresa na kojima je poželjna nazočnost naših proizvoda ili usluga, informacije o njima, specifičnosti, prednosti kupnje, preporuke. Ako digitalno ne postojimo, gotovo smo za naše kupce mrtvi. Stoga je web stranica (posebice redovito ažurirana) poslovni digitalni imperativ, a zatim i profili na različitim online platformama.

Prema podacima HT-a, Hrvatska je danas u Europskoj Uniji dvanaesta od 28 članica po primjeni digitalnih prodajnih kanala, a četrnaesta po primjeni ukupnog sadržaja interneta.

Reklo bi se da smo digitalno aktivni u prodaji, ali da je hrvatski kupac ipak još uvijek - tradicionalan u svom odabiru načina kako će doći do nekog proizvoda ili usluge. Stoga se s pravom postavlja pitanje koliko na hrvatskog kupca utječe naša nazočnost u digitalnim sferama, te koliko nam naši digitalni sadržaji istinski snaže prodaju.

Jedno je nepobitno kod hrvatskog kupca, a to je da više od 60% njih obavi online pretragu prije odluke o kupnji.

Da bi nam digitalni kanali donijeli kupce, a ne samo tržišnu vidljivost potrebno je primjerice primjenjivati umjetnu inteligenciju, interakciju s korisnicima kroz zvuk, dodir ili geste iako se u Hrvatskoj najviše u tom pravcu koristi takozvani chat asistent, na digitalne platforme stavljati što više personaliziranog sadržaja s kojim se kupci mogu poistovjetiti i u kojima se mogu prepoznati...

Sve više dolazi do izražaja takozvani organski rast i promocija usluga i proizvoda, dok su  "komercijalno napumpani" pratitelji, lakovi ili followeri digitalnih profila sve manje popularni kod budućih kupaca i klijenata.

Za učinkovitu digitalnu prodaju neizostavni su client testimonials ili takozvana "svjedočanstva kupaca" u kojima svi oni koji tek žele posegnuti za našim proizvodom ili uslugom, mogu pročitati i doživjeti iskustva onih koji su to već napravili. Najčešće pozitivna, konstruktivna te promotivna za poduzetnicu ili poduzetnika koji prodaje svoje usluge ili proizvode. Ovaj način privlačenja kupaca kroz riječi onih koji su već zadovoljno obavili kupnju jedan je od najboljih digitalnih sredstava za ostvarivanje povjerenja na tržištu. No, jednako tako usluga ili proizvod doista moraju zadovoljavati kriterije kupaca koji će svoja "svjedočanstva" istinski i puni povjerenja ostaviti za one koji tek kreću u kupnju.

Ovu vrstu digitalnog "pomagala" u potrazi za kupcima najčešće instalira sam vlasnik usluga i proizvoda kako bi ojačao svoju prodaju i osnažio povjerenje u ono što nudi tržištu. Kroz riječ zadovoljnih kupaca uvijek je pravi način da se to i ostvari.

Nezaobilazan na digitalnim platformama je i takozvani client review, svojevrsni osvrt kupca na ono što su koristili i kupili, koji mogu gradirati od pozitivnih iskustva, preko neutralnih pa sve do negativnim komentara. Za razliku od svjedočanstava klijenata koje najčešće sam vlasnik proizvoda ili usluga "instalira" radi promocije u digitalnom svijetu, client review spontano nastaju u vidu komentara kupaca i klijenata, najčešće izazvani kvalitetom onoga što su kupili ili koristili ili pak suprotno - željni upozoriti na negativnu stranu svoje kupnje.

Video materijali su najznačajniji sadržaj kojeg konzumiraju hrvatski online korisnici. Više od milijardu YouTube korisnika svakodnevno pogleda više od 500 milijuna sati videa. Google Internet Consumer studija iz 2017. godine ističe važnost video promocije kao jedne od globalno najpopularnijih online prodajnih aktivnosti. Tomu u prilog ide i podatak da 89% korisnika u Hrvatskoj gleda online video sadržaj (promo, docu, tutorial...).

Zanimljivo je i kako nije bitna kvaliteta videa, puno je važnija autentičnost i aktualnost sadržaja kojeg promoviramo na taj način. 51% hrvatskih korisnika interneta radije gleda video do 5 minuta trajanja, a 33% će pogledati video od 5 do 10 minuta. Samo 21% pogledat će video dulji od 10 minuta.

U 2018 godina Facebook gubi utjecaj na mlade kupce i sve manje sadržaja kupci do 35 godina pronalaze upravo na toj platformi. Zanimljivo je i kako facebook korisnici od 12 do 17 godina svega jednom mjesečno posjećuju ovu digitalnu adresu. Po broju hrvatskih posjetitelja raste Instagram, ali je i kod njega fluktuacija korisnika prema uzrastu izražena. Naime, dok Instagram otkriva X generacija i sve ga više koristi, milenijska generacija već ga je dobrano "iskoristila".

Snapchat je u ovom trenutku apsolutni pobjednik s najviše mlade publike na hrvatskom digitalnom tržišnom nebu. No, koliko je istinskih kupaca došlo isključivo primjenom svega nabrojanog i primjenjenog isključivo kroz digitalne kanale, rijetko će koja poduzetnica i poduzetnik moći sa sigurnošću reći. Digitalni kanali produžena su ruka prodaje koja mora biti sveobuhvatna i prilagodljiva zahtjevima tržišta. Digitalna nazočnost jedna je od njih, ali nikako presudna da bi se došlo do kupca.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin