Hrvatska najviše u Europskoj Uniji troši na državni sustav, u kojemu tek mrvice odlaze na poduzetništvo

Hrvatska je, po broju stanovnika, u okvirima Europske Unije iznimno mala država, ali je vodeća prema broju ministarstava, agencija, instituta, zavoda, uprava i ostalih derivata vlasti, koji nerijetko služe sami sebi, najčešće za uhljebljivanje. Od početka madata Vlade premijera Andreja Plenkovića rijetko smo osjetili konkretne rezove u infrastrukturi vlasti, čime bi se smanjio glomazni činovnički, često neučinkoviti sustav, kojega "hrani" realni sektor, te dobilo ono što nam svima hitno treba - sustav temeljen na kompetencijama i kvaliteti.

Hrvatska Vlada ima 20 ministarstava, kao da iza nje stoje milijuni i milijuni poreznih obveznika koji pune državni proračun, te iznimna poduzetnička snaga koja proizvodi dohodak i za sebe i za sve one na "državnim jaslama". No, hrvatska stvarnost sasvim je drugačija što je uočio i Eurostat koji je Lijepu našu stavio na sam vrh EU-a po udjelu potrošnje za izvršnu i zakonodavnu vlast, na koju danas izdvajamo pet posto hrvatskog BDP-a. S druge strane EU prosjek pokazuje da se izdaci za funkcioniranje izvršne i zakonodavne vlasti po pojedinim državama u prosjeku kreću oko dva posto.

Nabujala i izrazito skupa hrvatska država, vrlo malo poklanja učinkovite pozornosti onome što traže poduzetnici koji je izdražavaju. Sve se vrti oko velikih tržišnih igrača, što je nedavno pokazao slučaj Agrokora, dok obično Porezna uprava, represija inspekcija te zakonodavno vrzino kolo predstavljaju omču oko vrata s kojima se uz sve ostale izazove, bore mali i srednji poduzetnici. Upravo je ministarstvo obrta prvo ukinuto kao najava racionalnizacije državne uprave, dok su poduzetnici ostavljeni na vjerometini snalaženja kako znaju i umiju, bez velike institucionalne potpore na bilo kojoj državnoj adresi. Poduzetnica Ines Ban Kolić, vlasnica tvrtke Elvirtus d.o.o.  iz Zaprešića smatra da je napravljena pogrešna racionalizacija u državnoj upravi.

- Poduzetnici trebaju imati svoje ministarstvo jer nismo u istoj poziciji kao velike firme. Mi radimo sve sami, od čistačice do direktora, tj. direktorice. Svaki dan je borba za svakog klijenta, za likvidnost, za promociju, za proboj na tržište, za naplatu, za realizaciju planova, za budućnost..., jasna je Ines Ban Kolić naglašavajući da poduzetnicima treba više pozornosti spram države i aktualne vlasti.

Marijeta Matijaš iz istarskog mjestu Banjole u općini Medulin, vlasnica i direktorica tvrtke Kreacija drži da su velike prepreke razvoju hrvatskog poduzetništva upravo spora administracija, nepovezani sustavi, velika davanja državi, nepotrebna birokracija...

- Niz je doista dug, a po uzoru na mnoge zemlje EU-a, mnoštvo problema može se vrlo jednostavno riješiti, no to može i zna kako samo onaj koji ih je iskusio. Mislim da se problem krije u činjenici da ministarstva vode i u njemu rade osobe koje nemaju (ili imaju nedovoljno) poduzetničkog iskustva, koji ne dolaze iz realnog sektora i nisu na svojoj koži osjetili probleme s kojima se svakodnevno susrećemo. Naravno, tu su i problemi pogodovanja, mita, korupcije pred kojima ne treba zatvarati oči. Stoga, prije svega, trebalo bi „osvježiti garnituru“ koja zastupa naše interese - jasna je ova istarska poduzetnica.

Naša članica iz Čakovca Dajana Mikulan Vidović, vlasnica obrta Ikoniziraj se, drži da pozicija na tržištu teba biti za male i srednje poduzetnike postavljena tako da nismo u istom košu s "velikim igračima."

- Naše i njihove potrebe i poteškoće drugačije su te samim time moraju biti na drugačiji način rukovođene od države. Mi smo državau kojoj mladi ljudi odlaze u potrazi za boljim životom i žalosno je gledati da im druge države to mogu omogućiti, a domovina ne. Kada bi se stvorili bolji uvjeti za stvaranje i realizaciju ideja, bolji uvjeti za male i srednje poduzetnike, poticaj, odgoj i obrazovanje za poduzetnički duh već od najranije dobi u osnovnim i srednjim školama s promišljenim sadržajima i projektima od strane ministarstava, konkretni i provedivi kratkoročni i dugoročni planovi za razvoj poduzetništva, jasna vizija od strane ministarstava glede stvaranja pozitivne poduzetničke klime, stvaranje ozračja zdrave konkurencije u tržišnoj utakmici, pomoć i bolja zaštita poduzetnika, tada ne bismo bili svjedoci masovnog bježanja iz naše domovine, već bi mnogi odlučili zaploviti u poduzetničke vode i time okrenuli ovaj negativan kotač nezaposlenosti na pozitivnu stranu. Sve rečeno je nemoguće izvesti i provoditi ukoliko se sve utopi u isti koš bez jasne strategije države koja bi doprinosila svemu gore rečenom - smatra poduzetnica Dajana Mikulan Vidović.

Da poduzetnicima manjka kvalitetne potpore i razumijevanja za ono što rade, uočava i poduzetnica Antonija Šimunković, vlasnica tvrtke Invise savjetovanje iz Jakovlja 

- Poduzetnicima u Hrvatskoj potrebna je podrška i tržište koje želi da se otvaraju nova poduzeća i nova radna mjesta. Forma toliko nije bitna koliko je bitno da sustav radi i funkcionira na način da poduzetniku pruža podršku kada ju treba i pomaže u slučajevima kada se suočava s nekim problemima - upozorava poduzetnica iz Jakovlja.

Članica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra Ivana Štulić  (35) iz Rijeke, vlasnica obrta za poduke i poslovne usluge IS-KORAK, sa sjedištem u Zagrebu, smatra da je sadržaj puno bitniji od forme.

- U Hrvatskoj se treba raditi na sustavnom promicanju poduzetništva jer je percepcija većine ljudi da moraš biti lud da odeš u poduzetnike, a na razini sustava se treba olakšati poslovanje, ukinuti loše i nepotrebne propise, smanjiti papirologiju i dati poticaje. Treba nam pomoći i olakšati da mi budemo ti koji ćemo povući gospodarstvo prema naprijed. Pozitivni, optimistični i uporni kakvi ionako moramo biti da bismo uopće sanjali o uspjehu - jasna je poduzetnica Ivana Štulić.

A prijeku potrebu poduzetnika u srazu s državom od koje se očekuje uslužnost i razumijevanje za one koji posluju na realnom tržištu, jezgrovito je opisala poduzetnica Marina Kolar, vlasnica obrta Konekta iz iz mjesta Zasadbreg u Međimurskoj županiji. 

- Ono što nam treba su kompetentni ljudi, dobre strategije i provedba istih prema stvarnim potrebama poduzetnika na terenu - zaključuje poduzetnica Marina Kolar.

naslovna fotografija: autorica Ivana Štulić

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin