Tržišne komunikacije – čarobna riječ uspjeha u poduzetništvu, neophodnost u ostvarenju profitabilnosti. Za Hrvatsku – tržišne komunikacije sasvim su mlada branša jer naravno, postali smo tržišna ekonomija tek početkom 90-tih. No, tržišne su komunikacije uvriježena poslovna aktivnost u državama razvijenog kapitalizma, koje sve više postaju nezaobilazan dio i domaćeg poduzetništva.
Tržišne komunikacije pomažu svakoj poduzetnici i poduzetniku na početku poslovnih aktivnosti ili pak onoj koja je već „debelo“ uhodana, da kvalitetno pozicionira svoj proizvod ili uslugu na tržištu, dođe do kupca i ono što je još bitnije – zadrži ga. Tržišne komunikacije pomažu svakom poduzetništvu da se razvija u pravcima koje tržište očekuje, predviđajući njegove trendove i potrebe, u prvom redu stavljajući potrebe kupca/klijenta/potrošača na prvo mjesto. Tržišne komunikacije posebno su korisne u trenucima kad naše poduzetništvo počinje stagnirati ili još gore – slabiti, kad je vrijeme za preispitivanje poslovnih aktivnosti i okretanja tržišnim komunikacijama koje će omogućiti prodor na nova tržišta, dovesti nove kupce ili vratiti stare.
Ili, kako se to jezikom tržišnih komunikacija kaže – klijent je kormilar svih tržišnih tokova – uključujući i komunikaciju. Stoga tržišne komunikacije imaju zadatak kvalitetno osmisliti promociju i pozicioniranje poduzetničke aktivnosti, kreirati ih za potrebe tržišta i potrebe kupca/klijenta/potrošača, čim bolje razumjeti što tržište želi, predvidjeti njegove afinitete te oblikovati atraktivne poruke i aktivnosti koje će privući nove kupce/klijente/potrošače, ali i zadržati postojeće.
I ono što je najbitnije u svakom poduzetništvu – tržišne komunikacije su stalna „pratiteljica“ poslovnih aktivnosti – one se ne uključuju i isključuju kad imamo ili nemamo novaca, kad nam nije ili jest sezona, kad su svi na skijanju ili na godišnjim odmorima – one su stalno potrebne u svakom poduzetništvu ako želimo stalnu i kvalitetnu prisutnost na tržištu, porast potražnje za našim proizvodima ili uslugama, povećanje broja kupaca/klijenata/potrošača i vjernost postojećih.
Kao i u najvećem dijelu poduzetničkih aktivnosti – čovjek je taj koji čini razliku, posebice ako uviđa značaj tržišnih komunikacija i primjenjuje ih u svom poslovanju.
Tržišne su komunikacije u svijetu poduzetništva (ma i svugdje drugdje, ali se sada bavimo poduzetništvom) sve. Od javljanja na telefon/mobitel, brzog i ažurnog odgovaranja na mailove, kvalitetne web stranice koja se brzo otvara, vrećice s natpisom vaše tvrtke u koju stavljate kupljeni proizvod, točnog dolaska na sastanke i nekašnjenja na iste, redovitog plaćanja računa i poštivanja dobavljača, itd.
Kratkoročno možete izgraditi tržišni ugled kakav želite i kakav mislite da treba biti – dugoročno, on je samo jedan – pošten i kvalitetan. Jer i kuću je moguće sagraditi na tisuću načina, ali je samo jedan ispravan koji će jamčiti da se kuća neće srušiti.
Stoga nastojte, uz pomoć tržišnih komunikacija (marketinga, odnosa s javnošću, grafičkog i web dizajna, itd.) graditi svoje poduzetništvo na čim kvalitetniji način. I ne libite se angažirati stručnjake za ova područja, jer i za popravak pokvarenog štednjaka većina nas zove električara.
Naša analiza hrvatskog poduzetništva i odnosa prema tržišnim komunikacijama iznjedrila je ova uobičajena (pogrešna) stajališta poduzetnica i poduzetnika:
• intenzivno razmišlja o poslu, ali ne razmišlja o promociji posla,
• ne primjenjuje tržišno komuniciranje na pravilan način nego se vodi razmišljanjem „Ja mogu sve sama, moj proizvod/uslugu ja najbolje poznajem, sama sebi sve najbolje radim”,
• ne izdvaja financijska sredstva za tržišno komuniciranje,
• nema povjerenja u stručnjake i platforme za tržišno komuniciranje, često ih podcjenjuje i isključuje iz odlučivanja,
• o svojim proizvodima/uslugama sama informira tržište i klijente,
• sama osmišljava svoj vizualni identitet (nekada čak i godinama)
• boji se i ne zna komunicirati s medijima,
• ne koristi alate i kanale komunikacije s kupcima,
• nema vremena za ažuriranje informacija o svom poslovanju, proizvodu i/ili usluzi
Umjesto ovih grešaka, a u cilju ostvarenja uspješnog poduzetništva – savjetujemo:
• promotivne aktivnosti sastavni su dio poduzetništva, vrijedne ulaganja, pozornosti i traže provedbu od samog početka,
• za adresiranje javnosti postoje stručnjaci koji djelatnosti, proizvod i/ili uslugu profesionalno promoviraju i vode ka željenom cilju,
• obavezno u planiranju troškova i investicija osigurajte sredstva za tržišno komuniciranje, posebice na početku poduzetničkih aktivnosti,
• vjerujte profesionalcima jer je njihov angažman potreban, a često i nije toliko skup čega se poduzetnica pribojava,
• i prije početka poduzetničke aktivnosti napravite plan tržišnih aktivnosti.
I ne zaboravite na izreku Johna Kapoora: „Možeš imati odličan proizvod ili uslugu no, ako ne znaš kako ga utržiti, nećeš uspjeti!“
Tržišne komunikacije vode računa da se to ne dogodi vašem proizvodu ili usluzi.