U Hrvatskoj se o poduzetništvu ne uči u školama, ne pišu se obrazovni udžbenici, niti profesori savjetuju o poduzetništvu nakon mature ili fakultetske diplome, nema sustavnog učenja o poduzetništvu osim najčešće vlastitog kroz uspone i padove ne bi li postali sami svoj šef, uspješno vodili svoju tvrtku ili obrt.
I unatoč takvoj antiposlovnoj klimi, mlade, svestrane, te nadasve neizmjerno talentirane poduzetnice – Ljudmila Mihajlović, diplomirana inženjerka tekstilne tehnologije i dizajna i Maja Žirovčić, ekonomistica poduzetništva i certificirana grafička dizajnerica, odmah nakon diplome – postale su poduzetnice.
Pri kraju studija svoj su hobi – oslikavanje platnenih tenisica, pretvorile u uspješan poslovni projekt, koji se nakon šest godina marljivog rada učinkovito širi diljem Europe.
– Radile smo takve tenisice prvo za sebe, svoje prijatelje, rodbinu, kao poklone za rođendane. Pa smo to stavljale na facebook i imale sreću da su se svidjele ljudima koji su ih počeli naručivati. Vijest o našim tenisicama se proširila, interes za kupnju je bio sve veći i veći, pa smo krenule u poduzetništvo i krenule s našim brandoom Shuz.design tenisice– popularno zvanih Shuze – prisjeća se Ljudmila Mihajlović, s kojom smo razgovarali o poduzetničkim izazovima, dok je Maja bila spriječena virozom.
Shuze su ručno rađene i ukrašene, te predstavljaju plod ženskog kreativnog poduzetništva, prepoznatog u Hrvatskoj i izvan nje. I to ne samo zbog kvalitete nego i personalizacije samog proizvoda. No, poduzetnički put nije bilo lagan, upravo sasvim očekivano za Hrvatsku – problematičan, neizvjestan, izazovan…
– Nedostatak informacija, borba s administracijom, tisuću pitanja na koja vam niti mjerodavne državne institucije ne znaju kvalitetno odgovoriti, neozbiljnost shvaćanja nas dvije jer smo za mnoge bile mlade bez mogućnosti za uspjeh u poduzetništvu samo su dio okolnosti koje su nas pratile na početku. Ali nismo se predavale i dokazale smo da možemo
biti poduzetnice. Bitna nam je i bila organizacija posla – od proizvodnje do prodaje. A zatim je došlo i napredovanje, izvoz, zadovoljni kupci sa svih strana – komentira mlada poduzetnica Ljudmila i dodaje kako je lijepo biti sam svoj šef, što ima puno prednosti, ali i nedostataka.
Svjesne da je poduzetništvo poslovni izbor u kojemu se najbolje ogleda omjer uloženog truda i dobivenih rezultata, ovaj mladi ženski poduzetnički dvojac se poslovno ne predaje i marljivo radi, dok mnogi njihovi vršnjaci još niti školovanje nisu završili.
– Koliko uložiš – toliko dobivaš. Nema krivina, zabušavanja, ako želiš uspjeh. Ne želim mijenjati svoje poslovni izbor, iako je teško – kratka je i jasna Ljudmila.
Zahvaljujući personaliziranom proizvodu – unikatnoj obući koju proizvode, ali uz njih zajedno stvara i sam kupac prema svojim željama, Shuze su danas vrlo popularne među djevojkama i ženama od 25 do 45 godina. Kako u Hrvatskoj tako sve više i izvan nje.
Najtraženije su tenisice iz wedding kolekcije, u kojima mnoge mladenke uplovljavaju na najudobniji, ali i najoriginalniji način.
– Sad nam je cilj ojačati izvoz, posebice jer nam i onako sva prodaja ide preko web shopa i facebooka, a svi znamo da internet nema granica, pa nam je drago da se širimo i izvan granica Hrvatske – skromno priznaje Ljudmila.
I ostaje poželjeti Ljudmili i Maji, mladom, kreativnom poduzetničkom dvojcu, da što više ženski nogu nosi upravo njihove Shuze.