Poslovni bonton – poduzetnički nauk kojega ne smijete zapostavljati (ali to često činite)

Već u tri sekunde stječemo dojam o svom sugovorniku s kojim pokušavamo doći do poslovnog dogovora ili suradnje, kažu komunikološki stručnjaci.

Samo tri sekunde!

Ne kaže uzalud ona narodna da za dobar prvi dojam nećemo dobiti drugu šansu. Stoga ako u tako kratkom vremenu kao što su tri seknude u kojima stječemo prvo mišljenje o svojim sugovornicima, doista ne ostavimo dojam kojega želimo, impresiju kojom dobivamo pozornosti, te prije svega kojom ćemo ostvariti željeni poslovni učinak - očito da niti u nastavku naše komunikacije nećemo doći do željenog cilja - kvalitetnog poslovnog kontakta i suradnje. Stoga ne zaboravite - Prvi dojam je najvažniji!

Da ne bi uvijek bili u klopci "tri seknude" pomažu nam naše komunikacijske vještine, te prije svega poštivanje poslovnog bontona, koji predstavlja cijeli niz pravila, te ponašanja kojima se uređuje poslovna kultura.

Iako je poslovni bonton uvjetovan geografskim značajkama, ali nerijetko i vjerskim, postoje neka univerzalna pravila kojih se moramo držati, želimo li o svom poslovnom projektu, ali i nama samima ostaviti odličan dojam. Zašto je važno ostaviti dojam, pogotovo "na prvu"! 

U poslovnom svijetu ovu "naviku" vučemo još iz vremena naših predaka, koji su lutali divljinom u potrazi za hranom. Prvi dojam kojega su imali značio je za naše pretke odabir između života ili smrti. Ulova ili činjenice da će biti ulovljeni. Više nema te egzistencijalne noćne more, ali je ostao prvi dojam - onaj u kojemu našeg poslovnog partnera, suradnika, klijenta i kupca moramo "osvojiti" ili pak priznati da u tome nismo uspjeli. Stepenica više  koja nam pomaže da u tom budemo učinkoviti svakako je poslovni bonton i naše ponašanje sukladno njemu.

Persiranje u razgovoru izraz je poštovanja!

U poslovnom bontonu kojega slijede hrvatske poduzetnice i poduzetnici vrlo se često oslanjamo na njemačku poslovnu praksu. To se zorno vidi iz činjenice da smo rijetka poslovna sredina u kojoj se još uvijek persira sugovornicima, baš kao i u njemačkom jeziku, gdje je to gotovo obavezno u poslovnoj komunikaciji. Većina ostalih EU poslovnih praksi to lingvističko pravilo, posebice vezano u poduzetničkoj praksi ne poznaje. No, pravilo broj jedan je korištenje persiranja uvijek i bez iznimke, osim ako nas naši sugovornici "ne razvlaste" od takve uporabe i inzisiraju na manje službenoj, te više neformalnoj komunikaciji i oslovljavanju na "ti".

Kašnjenje je zabranjeno u poslovnom odnosu

Pravila lijepog poslovnog ponašanja kojima "baratamo" odraz su naše kulture, te prije svega poštovanja sugovornika i poslovni partnera. Dolazak na vrijeme tj. izostanak kašnjenja na sastanak, poslovni ručak, prezentacije dokazi su tog uvažavanja. I dok neke kulture preziru i minutu kašnjenja (Japan, Njemačka), druge dopuštaju toleranciju pri dolasku i od 15 minuta do pola sata (Italija, Španjolska). Hrvatski poslovni krugovi inzistiraju na točnosti, ali i na poštivanju akademske četvrti - ovisno s kim poslujete i s kim imate poslovne dogovore. 

Informacije moraju biti jasne, jezgrovite i kratke

Naše umijeće razgovora je temelj kako ćemo se te koliko sadržajno i kvalitetno predstaviti sugovornicima. Komunikacijom u poslovnom smislu nikako nije jednostavno ovladati, a još je teže učinkovito poslati željenu poruku te osigurati učinak kojemu se nadamo. Naša komunikacija predstavlja osnovu socijalizacije, bez obzira što je prakticiramo u poslovne svrhe. Stoga mora biti jezgrovita, jasna i kratka, nikako opterećena frazetinama, hvalospjevovima o sebi i vlastitom poslovnom projektu, ali i monolozima kojima "gušimo" sugovornike. U poslovnoj komunikaciji često je pametnije šutjeti, nego previše pričati. Uvažavanje sugovornika u komunikaciji je imperativ poslovnog bontona kojega moramo primjenjivati. Upadanje u riječ, "pametovanje", dociranje sugovornika, te samohvala su zabranjeni u poslovnoj komunikaciji, ukoliko želimo postići učinkovit dojam.

Mobiteli  - zabranjeni tijekom sastanka

Sveprisutni mobiteli gotovo da nam ne daju mira niti u jednom trenutku, što je posebno "opasno" kada smo na poslovnom sastanku, prezentacijama, dogovorima. Imperativ kojeg nalaže poslovni bonton (ali i zdrav poduzetnički razum) jeste da ga ne koristimo, bez obzira na važnost poziva ili poruke kojeg očekujemo, jer se moramo posvestiti aktualnom poslovnom sadržaju, aktivnosti i našim sugovornicima. No nije rijedak slučaj ne samo da se u praksi događa suprotno, nego da se za vrijeme važnog sastanka, razgovara na mobitel sa sasvim drugim sugovornicima te da se normalno primaju pozivi na mobitel, čitaju poruke i još pogubnije - odgovara na njih. Ništa nije tako "sveto" ni goruće da ne može pričekati do kraja sastanka, čime pokazujete da prije svega uvažavate svoje trenutačne poslovne sugovornike. Ukoliko se mora primiti poziv, svakako se potrudite da primite poziv izvan prostorije u kojoj se odvija sastanak te se ispričajte za taj neodgodivi poziv kojega morate primiti. 

Neverbalna komunikacija - komunicira poruku

Govor tijela svakako govori više od riječi koje izgovorimo, pa ako imamo vještog "čitača" neverbalne komunikacije u svom poslovnom susretu i dijalogu, više ćemo mu poručiti svojim gestama lica, položajem ruku ili ramena, nego kroz sve izgovorene riječi. Pri poslovnoj komunikaciji i našem ophođenju s poslovnim partnerima, suradnicima, klijentima i kupcima trebam ostavljati dojam osobe koja zna svoj posao čak i kada je ta poruka odasla govorom tijela. Uvijek moramo biti vedri i imati osmijeh na licu, jer pozitivne osobe znatno lakše "osvajaju" simpatije sugovornika od suzdržanih i neraspoloženih ljudi. Pazite pri rukovanju, neka bude snažno i umjereno, nikako mlitavo, slabunjavo i ovlaš. Stav mora biti upravan, otvoren (ne križajte ruke i ne držite ih u džepovima), te uvijek budite tijelom okrenuti prema sugovorniku koji vam se verbalno obraća. Ne zijevajte, ne mašite rukama, ne vrtite nogama - sve su to neverbalni dokazi nezainteresiranosti, neposvećenosti razgovoru i sugovornicima, ali i poslovne nezrelosti. 

Primjereno odijevanje

U poslovnoj kulturi postoje dvije boje koje uvijek "prolaze" - to su plava i siva - kao kod poduzetnica tako i kod poduzetnika. Te dvije boje najbolje ostavljaju dojam poslovne ozbiljnosti, pa su gotovo imperativ pri odabiru odjeće za poslovne namjere. Nešto rjeđe se koristi i smeđa boja u poslovnom odijevanju, no ne toliko kao sveprisutna plava i siva. Crno nikako nije dobro došlo iako ga se često zatječe u našem poslovnom odijevanju. Crna boja primjerenija je izrazito svečanim prilikama ili pak pogrebima. U oba slučaja daleko od poslovnog dress codea. Nisu dopuštene niti izrazito jarke boje poput crvene, žute ili zelene, a zabranjeno je i šarenilo u odijevanju. Žene ipak tu imaju znatno lakšu poziciju od muškaraca, čiji se odijevni stil vrlo sužava kada je poslovno odijevanje u pitanju. Poduzetnice mogu sebi priuštiti i haljine s pokojim uzorkom na sebi, pa čak i nijansirane, dok takvi "modni izleti" kod poduzetnika nisu poželjni. 

 

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin