Ne postoji neuspjeh u poduzetništvu – postoje samo uspjeh ili naučena lekcija

Bez obzira jesmo li tek udarili pečat na naš prvi izdani račun ili ste prekaljena poduzetnica koja se svojih početaka sjeća s nostalgijom, uvijek će nas pratiti jedno pitanje – kako od dobre ideje realizirati utrživ proizvod ili uslugu. 

Jer imat ćemo na stotine ideja – ali treba znati – „džaba“ nam sve ideje svijeta, ako ih ne možemo unovčiti. Neke od najboljih ideja ovog svijeta postale su bezvrijedne jer su ostale upravo ono što jesu – ideje. Snagu vaše ideje, ali i vašeg poduzetništva najbolje testira tržište.

Ako ideju pretočite u kvalitetnu uslugu ili proizvod koje ćete uz izniman radni elan, disciplinu, trud i zalaganje (temeljne poduzetničke osobine) „izbaciti“ na tržište pred svoje kupce, klijente ili korisnike – najbolje ćete znati koliko Vam ideja vrijedi. Taj put nije lagan, baš kao i ništa drugo u poduzetništvu. I ono što je sigurno je da vaša ideja na hrvatskom tržištu neće doživjeti istu sudbinu kao na američkom, britanskom ili uzbekistanskom. Ali, živimo u Lijepoj našoj, u njoj pokušavamo graditi i preživjeti s našim poduzetništvom pa ćemo se nje i držati.

Ideja je ono od čega krećete u svom poduzetništvu, ideja je ono od čega ćete zarađivati, ideja je ono što će vas hraniti u mirovini ako je uspijete plasirati na tržište. Čak jedna trećina poduzetnika od dana kad započne do dana kad završi svoj poduzetnički put barem jednom promijeni svoju prvu poslovnu ideju – dakle, vrlo je izgledno da s idejom s kojom ćete započeti svoje poduzetništvo isto nećete završiti. Jer tržište se stalno mijenja, potražnja i ponuda su neprekidne mijene kojima se moramo prilagođavati, ostanemo li fosilizirani u svojoj poslovnoj ideji koja nas je potaknula na poduzetništvo, pa čak i kada iz godine u godinu donosi pozitivnu bilancu, kad tad ćemo pasti u zamku vlastitog nenapredovanja. 

Ideju moramo neprestano nadograđivati, prilagođavati je uvjetima na tržištu, afinitetima kupaca (o onom što nam dolazi u budućnosti ćemo na kraju ove knjige, u nadi da ćemo vam dati poticaj upravo za novu ili prvu nadogradnju vaše ideje), ali i vama samima – jer ono što vam se danas čini izvedivim i mogućim, sutra će vam se činiti glupim i neostvarivim. I ne zaboravite – kada poduzetnik stoji u mjestu, također nazaduje. Stoga uvijek morate „vrtiti“ ideje kao i mogućnosti njihove realizacije.

Nijedna ideja nije iz prve urodila uspjehom. Zato se pomirite s onim neminovnim – da ćete nekoliko puta (a možda i desetke) pokušavati sve dok vaša ideja ne pronađe prvog kupca, klijenta, korisnika. Ne zaboravite – u tome nema neuspjeha. Postoje samo uspjeh ili naučene lekcije. 

U vašu ideju morate vjerovati, znati je vatreno zagovarati i pretvarati u učinkovitu uslugu ili proizvod, boriti se za njezino mjesto na tržištu, osvajati kupce, klijente, korisnike. Jer ako vi sami ne vjerujete u nju, kako je mislite „prodati“ drugima?

U potrazi za učinkovitom realizacijom vaše ideje na tržištu prvenstveno pomno osluškujte i istražite to tržište. Čitajte puno i educirajte se. Mnoge stvari koje vam se čine logičnima, u poduzetništvu to neće biti. Stoga stalne edukacije i ulaganje u sebe uvijek dobro dođu prije poduzimanja konkretnih koraka. Pa čak i onda kad već budete „okorjela“ poduzetnica.

Ne libite pitati „starije“ poduzetnike o svemu što vas muči, izložiti im svoje planove (budite oprezni ipak jer ponekad i najdobronamjerniji dođu u napast ukrasti ideje), guglajte i istražujte, provjerite kako to rade u drugim državama i probajte njihove načine prilagoditi hrvatskim uvjetima poslovanja. Upregnite i obitelj ako treba – neka vam djeca, supružnici, majka ili otac budu „pokusni kunići“, neka se stave u službu vašeg poduzetništva. 

Nemojte se bojati neuspjeha, iako ćete pravom poduzetnicom postati tek kad ga osjetite, treba vam iskustvo neuspjeha da bi se naučili i iz takvih izazova iščupati. 

Primjerice, poduzetnik u SAD-u prosječno četiri puta ispočetka kreće s poduzetništvom prije no što uspije svoju ideju učinkovito realizirati na tržištu.  Za primjer, na tržištu SAD-a se dnevno ugasi 1.917 tvrtki, a jedna trećina njihovih vlasnika odmah kreće iznova s novom poslovnom idejom i tvrtkom.

Pa ako mogu Amerikanci, ne vidimo razloga zašto ne bismo mogli i mi!?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin