Edukacija je ključ koji otvara vrata poduzetničkog uspjeha, stoga stalno čuvajte svoj ključ u ruci

Poduzetništvo je značajan zamašnjak hrvatskog ekonomskog rasta, smanjenja nezaposlenosti, te (ako primjerice gledamo da je u 2016 od deset novoovorenih radnih mjesta čak 9 otvoreno u poduzetništvu) iznimna snaga za rast životnog standarda i pokretač napretka društva u cjelini.
Poduzetništvo je najbolji način da ispitamo sebe i svoje granice mogućnosti koliko možemo preuzeti rizika te se odvažiti ostvariti profitabilnu poslovnu aktivnosti. A to je posebno važno u ovom dijelu Europe gdje poduzetnički duh tek stasava i nema ukorijenjenu gospodarsku tradiciju.

Poduzetnici tek trebaju naučiti kako se nositi s poduzetništvom jer su nam škole „osakaćene“ za kvalitetne edukacije , a i ako ih ima mogu se tek na prste izbrojati. 

Svjesna je toga i Bjelovarčanka Ana Domitrović (29) kada je odlučila da će upravo svoj poslovni angažman usmjeriti prema edukacijama i kvalitetnim poduzetničkim obrazovnim programima. Jer edukacija je ključ koji otvara vrata poduzetničkog uspjeha.

- Priča o meni u poduzetništvu počinje jako rano. Već tijekom srednje škole sam uvijek nešto radila uz mamu u njenom računovodstvenom servisu, bilo da ispunjavam naloge za plaćanje, pišem račune, downloadam nove obrasce i slične početničke poslove. Kako sam tada pohađala srednju ekonomsku školu, to je bilo sasvim normalno da pokazujem interes za ekonomske poslove. Nakon srednje škole, upisala sam se na Ekonomski fakultet, te sam od 2011. magistra ekonomije. U šali volim reći da imam radnog iskustva još od srednje škole i kroz sve godine fakulteta. Nakon fakulteta sam i dalje ostala vjerna ekonomiji i financijama i počela sam raditi u jednoj stranoj firmi u Hrvatskoj podružnici kako bih oformila odjela kontrolinga. I nakon toga počinje moje eksperimentiranje – počeo me interesirati lean management i njegova primjena u Hrvatskoj. Prošle godine sam odlučila napraviti zaokret u karijeri i osnovati vlastitu firmu i raditi nešto sasvim drugačije – organizacija edukacija - prisjeća se Ana Domitrović, vlasnica tvrtke Sigma Savjetovanje.

Poduzetništvo nudi uvijek veću razinu samostalnosti, slobode i brzinu u odlučivanju, nego i jedan drugi karijerni izbor, stoga je bilo sasvim razumljivo da će i ova mlada poduzetnica izabrati biti sama sebi šefica.

- Djelatnosti Sigma Savjetovanja volim podijeliti na dvije: prva je lean management – edukacije i implementacije, a druga je organizacija edukacija iz mnogih područja: financije, HR, IT, prodaja, nabava i sl. Predavanjem lean managementa i implementacijom u poduzećima se bavim ja, dok ostala predavanja pokrivaju brojni drugi predavači. Potreba za edukacijom je jako velika, živimo u dobu kada poduzetnici više nisu samo starije osobe, poduzetnici su sada i djeca osnivača poduzeća, njihovi prijatelji i kolege te se definitivno vidi da smo na pragu nekih novih poduzetnika. Većinom se krećem među poduzetnicima do 40-ak godina starosti, vrhunski obrazovanima koji su shvatili da diploma na zidu nije dovoljna, da svaki dan možemo i trebamo naučiti nešto novo. Nitko od nas nije knjiga koja je dovršena, svi imamo još puno priča i stranica za ispisati - ističe Ana Domirović.

Edukacije su predmetom mnogih poduzetničkih želja. Potreba za edukacijom je stalno izražena, ali poduzetnici teško izdvajaju financijska sredstva da bi se i educirali. Što je siguran put za poduzetnički neuspjeh. 

- Rekla bih da smo u fazi nove generacije poduzetnika. To su postali najčešće mladi ljudi koji shvaćaju da diploma na zidu nije znak da su svoje odradili. Većina njih ne vidi cijenu edukacije kao trošak, nego kao ulaganje u budućnost. Recimo, tema upravljanja vremenom je jako popularna jer čak i da naučimo na toj edukaciji pola od onoga što nam predavač želi prenijeti, uspjeli smo jer ćemo se bolje organizirati i postići velike uštede. 
Pred nekoliko mjeseci nazočila sam jednoj konferenciji, kratko izlaganje je imao vlasnik jedne veće firme i na kraju je kazao da nitko kao poduzetnik i kao poduzeće neće napredovati sve dok zaposlenika gleda kao trošak, a ne kao ulaganje. Budimo iskreni, u većini poduzeća je zaposlenik – trošak, uz ime zaposlenika stoji termin godišnja bruto plaća. Bilo bi zanimljivije vidjeti očekivanja za napredak, očekivanja za usvajanje novih znanja, očekivanja za poboljšanje u poduzeću. Takvi dokumenti i primjena tih metoda bi svakom poduzeću donijela jako puno – kada bi se promijenilo mišljenje sa trošak na ulaganje. Poduzeća koja dolaze na edukacije su se najčešće na najgori način na to uvjerila – ostali bez dobrog kupca jer zaposlenici nisu imali dovoljno znanja, ostali bez dobrog zaposlenika jer nije imao feedback uprave i brojni slični razlozi koji su poduzeće stajali prihoda i dobiti što znači usporavanje rasta poslovanja u sljedećim godinama - upozorava mlada poduzetnica i vlasnica tvrtke Sigma Savjetovanja iz Bjelovara.

Edukacije koje provodi uz svoj tim Ana Domitrović nose malo teorije, malo Power Point prezentacija, no iznimno puno praktičnog rada, a predavanja su prožeta upitnicima, vježbama, testovima kako bi se što više budući i sadašnji poduzetnici pripremili na realnost poslovne prakse.
 
- Nije rijedak slučaj da mnogi edukacijski programi i škole nude obrazovne programe u poduzetništvu koje predvode predavački koji nikada nisu radili na realnom tržištu niti zarađivali ikada na realnom tržištu. Kako gledate na tu učestalu pojavu? Znanje je postalo roba, i to vrlo specifična roba. Novi klijenti uvijek traže opis predavanja i tu se naša ponuda treba susresti sa očekivanjima kupaca znanja. Znanje se može steći na mnoge načine, no dokazano je da se najbolje uči kada se znanje stječe čitanjem, prezentacijom, ali i najvećim dijelom iskustvom. Sve više polaznika edukacija traži iskustvo, a ne titulu predavača. Formalno obrazovanje je postalo nedovoljno, polaznici edukacija traže da predavač bude jedan od njih, tj. da je osoba koja je prošla kroz slična iskustva i koja su to praktična rješenja. Predavači su osobe koji uvijek mogu još nešto naučiti.  I sama priznajem da je svaka nova edukacija, novo poduzeće ili samo jedna nova grupa i za mene način učenja i usavršavanja - iskrena je Ana Domitorić.

Poduzetnici su najčešće zainteresirani za edukaciju kada imaju problem, odnosno kad on postane vidljiv, a to je najčešće kad najbolji kupac ode konkurenciji, kada dobavljači povećaju cijenu, kada se povećaju reklamacije, kada se vrati šleper robe od kupca, kada je nedovoljna naplata ugrozila isplatu plaća, kada tim ne funkcionira dobro... Također edukacije postaju dio poduzetničke prakse kada vlasnici tvrtki i obrta shvate da su dali maksimum i dobili maksimum i da trebaju nešto novo. 

Realno tržište je izrazito živo i stalno u promjenama. Kako možete očekivati uspjeh ako ne pratite te promjene, ako poslovno ne dajete učinkovit odgovor na ono što dolazi kako novitet, te kako uopce na ono što donosi već sutrašnji dan učinkovito odgovoriti ako nismo potkovani znanjem i vještinama. Učenje i stalno razvijanje kompetencija mora biti navika prožeta stalnim zadovoljavanjm.  Stoga obogatite sebe i svoje poduzetništvo da svaki dan naučite nešto novo. Budite uvijek gladni znanja. 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin