Poslovna intuicija važna je potpora našem poduzetništvu koju ne smijemo zanemarivati

Osjećaj iznenadne nervoze u želucu koji vam poručuje da neće sve ispasti kako očekujete uoči poslovnog dogovora, osjećaj nemira koji vas upozorava da neće sve proći kako ste zamislili uoči važnog sastanka, mirnoća i podsvjesna potvrda da su aktivnosti koje ste poduzeli upravo one koje će polučiti poslovni uspjeh – sve su to znakovi poslovne intuicije, svojevrsne iracionalne mentalne aktivnosti koja vam signalizira što i kako će se nešto dogoditi temeljeno na vašim prijašnjim iskustvima, nakupljenim znanjima i onom nečemu što nazivamo – šestim čulom.

Iako mnogi poslovnu intuiciju doživljavaju mističnom, paranormalnom pojavom, iskustvom na granici razumskog, pa i čvrsto neutemeljenog sadržaja, nema poduzetnice i poduzetnika koji se njom nije koristio. Samo što nisu znali sebi protumačiti što je poslovna intuicija, kako se javlja, kako nas to ona upozorava da će nešto biti loše, kako nas intuicija smiruje da smo donijeli ispravne poslovne odluke.

I prije svega kako je kod sebe otkriti, razvijati i što više koristiti u poduzetništvu?

Nije rijedak slučaj da se dio poduzetničkih odluka ne donosi isključivo na temelju racionalnog koliko intuitivnim zaključivanjem tj. prema „osjećaju“ koji se probudi u nama. U poduzetništvu se odluke donose svakodnevno. Neke ćemo iznjedriti „glavom“, neke „srcem“, a neke i poslovnom intuicijom. Najbitnije je da u procesu odučavanja i djelovanja ne isključimo poslovnu inteligenciju, nego joj damo šansu.

I najuspješniji su poduzetnici današnjice, svoj uspjeh gradili na intuiciji i nisu se sramili to priznati poput Stevea Jobsa ili Warrena Buffeta. Čak je i Albert Einstein običavao govoriti – „Jedina stvarno vrijedna stvar u djelovanju je intuicija!“

U nedavnom istraživanju američkog sveučilišta UCLA, istaknuto je da dnevno primimo više od 170 informacija putem različitih komunikacijskih platformi. To je pet puta više nego prije 20 godina.  Tolika količina informacija uvelike utječe na naš poduzetnički angažman, pa i stalni proces odlučivanja. Informacija je sve više, poduzetničko djelovanje sve kompleksnije, zahtjevi za učinkovitim odgovorom na izazove sve brojniji, a vremena za odluku sve manje.

Stoga poslovnu intuiciju možemo slobodno doživljavati našim unutarnjim kompasom koji nas „naviga“ kroz nesigurno poduzetničko more puno svakodnevnih izazova. Posebice kada moramo odluke donijeti brzo i učinkovito, bez višednevnog otezanja i razmišljanja o ovoj ili onoj posljedici te iste odluke. Intuicija nas uči da brzo reagiramo i po mogućnosti dopustimo podsvjesnom da nekada nadvlada razum koji ne mora uvijek biti u pravu.

Čovjek od svog postanka ima intuiciju – osjetilo koje mu najčešće poručuje hoće li se nešto dobro ili loše dogoditi. To su podsvjesni signali koje imamo još dok smo primarno hodali zemljom tražeći hranu i pazeći da ne budemo pojedeni. Tada nam je intuicija pomagala da budemo na oprezu ako smo potencijalni plijen nekom grabežljivcu. Ali i bila dodatna vještina da i sami dođemo do hrane.

Danas te primarne hranindbene potrebe u ovom obliku nema, ali je ostala potraga za egzistencijom na način kojega mnogi prakticiraju i kroz poduzetništvo. I tako je naša primarna intuicija nastala kao potreba za golim opstankom, ostala kao vrijedno pomagalo – sada u poslovnom odlučivanju i djelovanju.

Najveći problem što (pre)često poruke koje nam šalje naša poslovna intuicija – jednostavno zanemarujemo i ne slušamo. Propitujući racionalnim sve što nam poslovna intuicija odašilje kao znakove upozorenja ili potvrde dobrog rada, umanjujemo mogućnost da je kvalitetno uključimo u poslovne procese i time umanjimo potencijalnu štetu ili pak prije dođemo do uspjeha kojega želimo u poduzetništvu.

Uspješan poduzetnik mora slušati svoju poslovnu intuiciju, vjerovati joj, djelovati sukladno njezinim porukama. Jer naša je poslovna intuicija ipak u suštini opet dio nas, pa je besmisleno ubijati taj dio naše svestranosti. Posebice u poslu.

Nije rijedak slučaj da čak i brojni istraživači ljudskog ponašanja i razmišljanja daju za pravo da su signali koje nam šalje naša poslovna intuicija ispravni i dobro došli u donošenju poslovnih odluka. Često upozoravaju da ono što nam naša intuicija  „na prvu“ odgovori prilikom odlučivanja, jeste jedina i ispravna odluka.

Dakle nije pitanje imamo li poslovnu intuiciju, koliko dopuštamo li joj istinski da nas vodi i daje odgovore koje trebamo čuti.

No osim uključivanja razumskog, koje nas koči da poslušamo što nam poslovna intuicija ima za reći, još je puno blokatora koji na nas utječu. Neki od njih su:

  • Zagušenost misli s različitim podražajima izvana zbog čega naša intuicija ne može doprijeti do nas
  • Previše umora i stresa
  • Prevelik broj činjenica koje obuhvaćamo u procesu odlučivanja prilikom čega od šume ne vidimo drvo
  • Strah da poslušamo unutarnje sebe
  • Prevelik osjećaj kontrole gdje ne dopuštamo da naše podsvjesno kontrolira nas

Nemojte zaboraviti da i naš razumski dio promišljanja u poslovnim procesima može donijeti pogrešnu odluku. Da sve što zasnivamo na „čistim faktima“ ne mora dati i konačnu sliku koja će se zasnivati na razumskom cilju, da ono čega se bojimo nije uvijek i opasno za nas, da nekada moramo popustiti osjećaj kontrole da bi nekontrolirano mogli uživati…

Često gušimo poslovnu intuiciju koja bi nam dala puno više odgovora da je nismo „ubili“ svojim racionalnima pokušajima odlučivanja ili poduzetničkog djelovanja. To ne znači da sada sve što radite trebate posvetiti osluškivanju poslovne intuicije, nego da je ne zanemarujete. Koristite je i vjerujte joj kao odanom poslovnom partneru i savezniku koja vam sigurno neće nanijeti štetu.

I ono što sigurno očekujete – da istina je – žene imaju bolju poslovnu intuiciju od muškaraca, no svi je jednako mogu razvijati i služiti se njome.

Naime, ako se vratimo onom našem povijesnom početku djelovanja na Zemlji, kada su muškarci bili u lovu i potrazi za hranom, a žene u pećinama čuvale djecu, starce, spremale hranu i krpale odjeću, već je tada došlo do razvoja intuicije među spolovima na različite načine, različitom brzinom i naravno kakvoćom primjene.

Žene okupljene oko vatre, sjedeći u pećinama, pokušavale su dokučiti mislima što se događa vani – s njihovim muškarcima. Odgovore su pokušale dohvatiti razumski, ali i intuicijom. Za to vrijeme, muškarci u raljama stalne opasnosti „ulovi ili budi ulovljen“ nisu mogli previše razmišljati, morali su djelovati. I nisu naravno mogli slušati, razvijati intuiciju na tako sadržajan način kao žene. Što se i dan danas osjeti, pa žene imaju bolju intuiciju, više je slušaju i primjenjuju. Pa tako i u poduzetništvu.

Prema istraživanju objavljenom 2013. u časopisu “International Journal of Business Governance and Ethics”, a kojega su proveli profesor Chris Bart (Sveučilište Ontario), te Gregory McQueen i A.T. Still (Sveučilište Arizona), te u Hrvatskoj predstavio mr.sc. Dražen Katić, dipl.ing., navodi se kako je osjetno uočljivo da tvrtke koje imaju više žena u upravljačkim odborima ostvaruju bolje poslovne rezultate. Ista studija uočava da su žene na pozicijama CEO-a sklonije u procesu odlučivanja uključivati i poslovnu intuiciju.

Žene u odlučivanju imaju tendenciju da prilikom donošenja odluka koriste znatno više intuicijom od svojih muških kolega. Nadalje u studiji stoji da su tvrtke koje su imale više žena u svojim upravnim odborima ostvarile bolje financijske rezultate. Očito su i ovo posredni dokazi da svojoj intuiciji moramo vjerovati u donošenju poslovnih odluka.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin