Novogodišnja odluka – ne želim loše klijente u svom poslovanju

Nedavno nam je priznao član Virtualnog ženskog poduzetničkog centra kako ima 240 tisuća kuna nenaplaćenog potraživanja. Nekoć su, otkrio nam je ovaj zagrebački poduzetnik, bili vrlo obećavajući klijenti, no ispostavilo se da su "konzumirali" sve što su mogli od mojih usluga, a da za to nisu platili. Već mjesecima.

I što sada raditi?

Na žalost ovo je samo jedna od karakteristika loših klijenata  - onih koji nose epitet neplatiša i lažaca. Loše klijente, koji se dijele u nekoliko kategorija, ne želimo u svojoj blizini, oni nam troše energiju i vrijeme, ali i novac, nerijetko mogu zbog svoje neodgovornosti dovesti i naše poslovanje pod znak pitanja.

Ali gotovo da nema poduzetnice i poduzetnika koji nisu na njih naletjeli u svom poslovanju. Bilo da je riječ o neplatišama i lažljivcima s početka naše priče ili pak osobama koje plaćaju malo, a traže jako puno. Ima i klijenata koji ni sami ne znaju što žele, ali su im zato krivi svi oko njih samo ne oni sami. Ima i klijenata koji koristeći svoj novac ustvari u poduzetnici ili poduzetniku vide "vreću za boks" i osobu za mentalno iživljavanje, pa smatraju ako plaćaju za uslugu ili proizvod, da imaju i pravo na zločesto ponašanje. Postoje klijenti koji se stalno svađaju, uvijek su u pravu, iznimno su naporni i što god da im se napravi - uvijek imaju prigovore.

U svakom slučaju - loši klijenti horor su priča poduzetništva. 

- Svaka poduzetnica i poduzetnik imaju svoju definiciju i doživljaj lošeg klijenta. Dojam je subjektivne i objektivne naravi, ali posljedice iznimno opipljive - kroz gubitak profitabilnost poslovanja ili pak vremena koje se može uložiti da bi se ona povećala. Ako počinjemo od "svetog pravila" poduzetništva, a to je da se poslovati mora pošteno, kvalitetno i odgovorno, sve suprotno tomu daje naslutiti da stvara loše klijente. Stoga je najbolja odluka u srazu s njima - jednostavno ih izbjegavati i što manje s njima poslovati - ocjenjuje voditeljica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra Sanela Dropulić.

U nekim državama postoje takozvani i registri neplatiša, čak i web stranice kao i profili na društvenim mrežama gdje se potencijalne poduzetničke žrtve upozorava na one koji "love u mutnom" ili su pak "teški za poslovanje". Kod nas se sve svodi na vlastita iskustva ili usmenu predaju te dobronamjerna upozorenja o tome kakav je tko klijent. 

- O svojim klijenticama i klijentima uvijek sve najbolje govorim, iako sam svjesna da je dobar dio njih daleko od takve karakteristike. Upravo suprotno - mnogi imaju iznimno težak karakter, nikako im ne uspijevam udovoljiti, vrlo su sitničavi oko plaćanja, cjenkaju se stalno oko cijene, a nije rijedak slučaj i da traže prolongaciju plaćanja iako za to nema osnove. Problem kod takvih klijenata jeste da nikada nisu zadovoljni ma što da napravim za njih - požalila se i kozmetičarka Kristina M., članica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra na upit kakva su njezina iskustva s lošim klijentima.

Još su prije 4000 godina pronađeni u povijesti prvi zapisi koji spominju reguliranje odnosa između poduzetnika i njihovih klijenata,  a ovom se temom ozbiljno bavio i Hamurabijev zakonik koji datira 2100 godina prije Krista. Zakonik je jedinstveni povijesni dokaz potrebe za uređenjem međuljudskih odnosa te je sadržavao čak 300 zakona kojim se reguliraju odnosi između poduzetnika i klijenata.

- Ako graditelj sagradi kuću, svoj posao ne obavi dobro, pa se kuća sruši, a vlasnik kuće pogine, ima se i graditelj kazniti smrću! - stoji u jednom od upozorenja Hamurebijevog zakonika, koji nalaže visoku kvalitetu poduzetničkih usluga. No dio zakona definira i ponašanje klijenata prema poduzetnicima, pa se čak spominje i bičevanje za klijente koji poduzetniku ne plate za naručenu i isporučenu uslugu ili pak preuzeti proizvod.

Loši klijenti su uglavom oni koji:

  • Ne plaćaju
  • Iscrpljuju naše vrijeme i uzimaju energiju i vrijeme od kvalitetnih klijenata
  • Dolaze k nama jer smo podcijenili vlastite proizvode / usluge
  • Nas angažiraju jer imamo (pre)niske cijene
  • Nas navode da lagano pristajemo na sve
  • čine našu obitelji ili su nam prijatelji kojima ne znamo reći ne
  • Iskoristite stoga vrijeme i energiju za privlačenje dobrih klijenata, a zaobilazak loših neka bude prva poduzetnička odluka u novoj 2017. 

naslovna fotografija preuzeta s www.keypersonofinfluence.com

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin