Poduzetnicama je veliki poticaj na uspjeh potpora u obitelji, na žalost na koju često ne mogu računati

Osnovni problem ženskog poduzetništva jest upravo činjenica da se temelji na ženi. Jer većina društava u kojima se razvija žensko poduzetništvo je orijentirano potpori i dominaciji muškaraca - zaključak je to nedavne studije o (ne)uspješnosti poduzetnica u pojedinim državama svijeta s ciljem dijagnosticiranja temeljnih problema i davanjem konkretnih rješenja. obitelj

Uočeni problemi odnose se primjerice na "rastrganost" poduzenice na svoj poslovni projekt, ali i na obitelj (što znatno manje muške kolege imaju u svojim poslovnim aktivnostima), manjak poduzetničkih iskustava, edukacije i infrastrukture koju osigurava lokalna ili državna vlast, stalno propitivanje sposobnosti u odnosu na muškarce te konzervativni pogled na (ne)sposobnost žena biti uspješnim poduzetnicama, donosi Business News Daily. 

kristina i ana
Ana (s naočalama) i Kristina uspješno vode zajedničko poduzetništvo, kojemu se divi i poznata violončelistica Ana Rucner, također korisnica usluga u beauty centru Ritual

Ujedno poručujući da je sve donedavno poduzetništvo smatrano isključivo muškom aktivnošću, skreću pozornost da je primjerice samo na tržištu Sjedinjenih Američkih Država u 2015. godini bilo više od 9 milijuna tvrtki kojima su vlasnice žene. 
Na žalost takva situacija nije ni približno slična onoj u Hrvatskoj, gdje je žensko poduzetništvo od 2010 godine do sada ipak doživjelo svojevrstan procvat i razbijanje "okova" isključivo muške branše. Veliku ulogu u razvoju ženskog poduzetništva svakako igra i potpora obitelji, koja ženi, puno više od muškaraca, znači za uspjeh.

Zna to dobro i Kristina Kraljić, koja je zajedno sa svojom sestrom Anom već  devet godina uspješno vodi tvrtku Dulcedo u Zaprešiću koja pod svojim okriljem ima beauty centar s dvanaest zaposlenih osoba. No Kristina spravlja sama i prirodnu kozmetiku za njegu, ali je i uspješna zastupnica Kuće zelenog čaja. Jednom riječju pravi poduzetnički "hommo universalis", upravo zahvaljujući potpori koju ima u svojoj obitelji - u prvom redu sestri Ani. 

- Potpora obitelji za uspješno poduzetništvo znači sve. Ali isto tako često stječem dojam da žene nisu ozbiljno shvaćene koliko mogu i koliko znaju pa i kad je njihov vlastiti poslovni poduhvat u pitanju. Na sreću ja imam potporu obitelji, radim sa svojom sestrom što dovoljno govori, ali mnogim ženama je ta potpora uskraćena. Jer teško je sve povezati u jednu skladnu cjelinu gdje će to sve funkcionirati - i žena kao poduzetnica i kao majka i kao supruga... što mnoge naše kolegice u poduzetništvu nemaju - ocjenjuje uspješna Kristina Kraljić, smatrajući da će još vremena proći dok se žene ne počne uvažavati kao jednako vrijedne i sposobne poput muškaraca poduzetnika.

Diplomirana ekonomistica Sandra Belčić, direktorica je u tvrtki Zagrebačka stvarnost d.o.o., koju je pokrenuo njezin otac još 1992. godine. Danas Sandra Belčić više-manje sve drži u svojim rukama, ne zaboravljajući da joj je prvi ruku na tržištu upravo pružio njezin tata, bez kojega svoje buduće poslovanje ipak ne može zamisliti.

- Ja imam veliku potporu, 23 godine radim u tatinoj tvrtki, uvijek me je poticao na poduzetništvo, podupire, savjetuje i pomaže. Danas imamo uhodani posao kojeg najvećim dijelom ja vodim i razmišljam o širenju, novim tržišnim aktivnostima, poduhvatima i vjerujem da uz ovakvu potporu koju ja imam uz svog tatu niti jedan uspjeh neće izostati - ističe poduzetnica Sandra Belčič, samokritično dodajući da je u mnogim stvarima ona bila ta koja je kočila razvoj poduzetništva, a tata ju je gurao naprijed. 

Ovi svijetli primjeri obiteljske potpore u poduzetništvu svakako su ohrabrujući za sve žene koje se bore da to tek ishode na našim prostorima. Prva stepenica koja im otežava uspješno poduzetništvo kada se oslanjaju na obitelj jeste samo deklarativna potpora kroz riječi, aliconflict ne i konkretna - kroz djela. Mnoge se poduzetnice žale kako nemaju istinsku potporu u svojim bračnim partnerima, a nerijetko ističu i da ih muževi opstruiraju i koče.

Nerijetko niti sama djeca ne žele vidjeti majku u poduzetničkim vodama, pa umjesto riječi pohvale, žene za svoje poslovne ideje i zamisli dobivaju kritike od najbližih. 

Sve su to okolnosti, upozoravaju stručnjaci, rođene zbog tradicionalnog položaja kojega žene imaju već stoljećima, ali i danas u mnogim patrijarhalnim sredinama. U prvom redu uloga žene je da se skrbi o obitelji, djeci i domu, a nikako da bude financijski neovisna, te da razvija vlastite poslovne projekte i poduzetništvo.

Što je društvo više osvještenije za ženinu sposobnost biti uspješna na više polja, poput obitelji i poslovnog angažmana, to je mogućnost da se žena kao poduzetnica kvalitetnije te brže realizira. 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin