Hrvatsko zakonodavstvo i birokracija izrazito nepovoljno utječu na domaće poduzetništvo i investicije

Za Hrvatsku se još uvijek može reći da je relativno mlada tranzicijska zemlja u kojoj su društvene vrijednosti, a među kojima i one poduzetničke, još uvijek u fazi izgradnje, odnosno, ako želimo biti nešto više optimistični, u fazi učvršćivanja, odnosno stabilizacije.
To znači da se još uvijek kao društvo učimo funkcioniranju demokratskih institucija i poduzetništva,  još uvijek nismo završili našu društveno-ekonomsku tranziciju i da ima još mnogo prostora za napredak u ostvarivanju uspješne poduzetničke klime.zakoni3

O prostoru za poboljšanja posebice poduzetničog ozračja govori  i najnovije istraživanje provedeno u 23 države  Europske Unije, u kojemu je Hrvatska zaposjela začelje.

U pet od 11 elemenata ispitivanja poduzetničke klime Hrvatska je bila na uvjerljivom posljednjem mjestu. Danas je poduzetništvo u Hrvatskoj više percipirano negativno nego pozitivno, sputano je kompliciranim zakonima koji se često mijenjaju.
Do kvalitetnog radnog kadra se teško dolazi, ne samo zbog loše kulture odnosa prema poslovnim zadacima nego i neusklađenosti potreba realnog tržišta s tržištem rada. Nikako ne pomaže niti neučinkovita administracija, kao i stalna inspekcijska represija.

No za zagrebačku odvjetnicu Tatjanu Salopek, koja budno i zbog vlastite poduzetničke odvjetničke prakse, sve drži na oku, ima razloga za optimizam, posebice u ženskom poduzetništvu, iako stvari idu prema boljem - izrazito sporo.

- Razvoj hrvatskog poduzetništva odvija se svaki dan i napredak je, u odnosu, primjerice, na stanje prije desetak godina, vidljiv i slika fb (1)nesporan. Pitanje ženskog poduzetništva vrlo je usko povezano s tom društvenom tranzicijom, jer se postepeno i sve intenzivnije u naše društvo ugrađuje vrijednost ženskog rada i društvenih uloga žena koje već odavno prelaze razinu brige o domaćinstvu. Odvjetništvo je, međutim, vrlo specifična profesija koja se već zbog svoje posebne (pre)reguliranosti izdvaja u odnosu na sve ostale poduzetničke grane. Možda najjasniji primjer je reklamiranje koje je nama odvjetnicima u potpunosti zabranjeno sukladno pozitivnim propisima, a opet smo kao poduzetnici sui generis prepušteni svim ostalim poduzetničkim zakonima i okolnostima i u postojećem okruženju moramo opstati kao i svi drugi poduzetnici - analizira odvjetnica Salopek koja je, kao i većina tek diplomiranih pravnika s odvjetničkim ambicijama svoj profesionalni put započela prije 12 godina stažiranjem kao odvjetnička vježbenica, a odvjetnički posao imala je priliku učiti u nekoliko odvjetničkih ureda.

Svoju pravničku karijeru obogatila  je i vrlo vrijednim radnim iskustvom kao korporativna pravnica jednog hrvatskog teleoperatera. Njezina ljubav prema odvjetničkoj profesiji, koju priznaje, doživljava svakako i kao poziv, prevagnula je u konačnom oblikovanju smjera profesionalnog djelovanja i karijere pa već pet godina radi kao samostalna odvjetnica i poduzetnica, te kao jedna od prvih savjetnica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra.

(Ne)snalaženje u šumi zakona, propisa, pravila, koje poduzetnici često niti ne razumiju, a još češće nemaju koga i pitati za savjet, inspekcije danas ulove li vas "s prstima u pekmezu" strogo kažnjavaju, umjesto da nam budu pomoć i potpora. To se posebice osjeti na samom početku poduzetništva, kada na tisuću stvari morate paziti.

- Svaki početak je već sam po sebi težak i vrlo izazovan, a kada se te početne brige i poteškoće prošire i na borbu protiv rigidne administracije, koja je sve samo ne servilna i od pomoći poduzetnicima u počecima, te brojnih i nepreglednih propisa, rijetko tkozakoni2 uopće doživljava poduzetništvo kao pozitivnu aktivnost. Učestale izmjene propisa predstavljaju i pravni, te normativni (zbog narušavanja jednog od osnovnih načela svakog pravnog poretka: pravne sigurnosti na mnogo razina), ali i politički problem, i tu prvenstveno mislim na gospodarski aspekt, jer zakonodavstvo pravno regulira ekonomske aktivnosti, a hrvatsko zakonodavstvo ocjenjuje se redovno među domaćim i stranim stručnjacima kao izrazito nepovoljno za poduzetništvo i investicije - upozorava ova odvjetnica.

Stoga ne čudi da su hrvatski poduzetnici često izguljeni u šumi propisa i ne snalaze se najbolje, nakon čega nerijetko slijede kazne inspekcija. U takvim uvjetima usluge odvjetnika uvijek su dobro došle, a percepcija da su skupe, treba se zamijeniti razmišljanjem da ono što trebamo - moramo i platiti ako želimo najbolje za svoje poslovanje.

- Poduzetnici moraju razumjeti da odvjetnici pružaju svoje usluge, baš kao što to i oni sami čine prema svojim klijentima. S tim u vezi, pitanje cijene uvijek se svodi na pitanje koliko je nekome određena stvar ili usluga vrijedna, a zbog čega je spreman platiti određenu cijenu. Ne ulazeći u ekonomske zakone i postulate, zadržat ću se primjerice na stomatološkoj djelatnosti. Usluge koje pružaju stomatolozi ljudima su vrijedne, jer njihovom kupnjom vode računa o svom zdravlju. Mislim da se možemo složiti da usluge stomatologa nisu jeftine, ali u kontekstu postojećeg odnosa ponude i potražnje njihove usluge su vrlo tražene bez obzira na njihovu relativno visoku cijenu. Rado navodim usporedbu sa stomatolozima, jer smatram da je ta profesija po mnogim stvarima zakoni1vrlo slična našoj odvjetničkoj, počevši od posebno reguliranog statusa i ustroja pa do predmeta poslovanja za koje će mnogi reći "bolje da nam ne treba". Ako se s tom usporedbom vratimo na pitanje, možemo reći da je dolazak inspekcije na vrata vrlo često jednako pojavi karijesa - dođe iznenada i nenajavljeno, vrlo često je bolno, a moglo je biti ranije spriječeno. Naime, sa svojim klijentima-poduzetnicima radim na način da njihovo poslovanje usklađujemo s pozitivnim propisima, vodeći u svakom trenutku računa o njihovim profesionalnim interesima, pa tako sprečavamo potencijalnu štetu, a dolaska inspekcije se uz takav princip rada i suradnje ne bojimo - savjetuje Tatjana Salopek.

Kada se poduzetnica "zatvori" u vrzino kolo nepoznavanja i nerazumijevanja propisa, recept je jasan - predajte se u ruke odvjetnicima od povjerenja. S poslovanjem ne treba eksperimentirati oko primjene propisa. 

- Mnogi poduzetnici ne znaju da se odvjetnici moraju obvezno osigurati da bi uopće mogli pružati svoje usluge, te odgovaraju za štetu koju eventualno učine u obavljanju svog posla. Prema tome, angažman odvjetnika već sam po sebi predstavlja povećanu razinu odgovornosti u odnosu prema klijentima. Ja inače najviše volim raditi upravo s poduzetnicima kojima pružam pravnu podršku u njihovim poduzetničkim pothvatima, a svojim klijentima (osobito onima koji mi se obrate kada se određeni problem već pojavio) nastojim objasniti da je angažiranje odvjetnika u njihovom poslovanju sredstvo prevencije svih potencijalnih problema i šteta koje se javljaju u slučaju sukoba sa zakonima, i to bez obzira zbog čije krivnje je došlo do negativnih posljedica - ističe odvjetnica Salopek za sve poduzetnike koji žele mirnu savjest i uspješno poslovanje po zakonima i propisima. 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin