Poduzetnici – neustrašivi ljudi koji nas vode iz krize

Okrenite se. Poduzetnici su svuda oko nas. Ona žena koja trči s hrpom papira pod rukom, a drugom popravlja djetetu jaknu... Studentica koja izrađuje nakit u slobodno vrijeme... muškarac u odijelu s podočnjacima do pola lica... Poduzetnici preuzimaju inicijative i donose promjene u okruženju u kojima žive i rade.

U školi nas nikada nisu učili kako da budemo nezaposleni.
Alberto Moravia

Prije no što krenete raditi sami za sebe, mnoga su pitanja na koja morate pronaći odgovore. No, zato smo mi ovdje da pomognemo. Prema mnogim domaćim i inozemnim ekonomskim analitičarima poduzetništvo je (jedini) način za izlaz iz krize. Tako stvaramo uvjete za smanjenje broja nezaposlenih, spriječavamo rad na crno te neplaćanje radnika i prije svega čuvamo sami sebi radno mjesto i izvor egzistencije. A da bi krenuli evo što treba napraviti.

Poslovni planPrije svega, postavite si konkretan financijski cilj

Plan je ništa. Planiranje je sve.
Dwight David Eisenhower

Vaša financijska vrijednost sastoji se od: dohotka, štednje, investiranja i troškova. Trenutačno stanje ćete odrediti tako da napravite popis svega što posjedujete. Krenite od vrijednosnih papira, gotovine, osiguranja, štednje, zatim vrijednosti nekretnina, pokretnina, dodatne zarade. Na kraju napravite popis svih svojih zaduženja: krediti, dopušteni minus, dugovi...
Kad to sve zbrojite i oduzmete znat ćete gdje ste. A sad – da vidimo kamo želite doći. Vaši financijski ciljevi odnose se na plan prodaje, prihode, profit, tijek novca, imovinu, dostupnu gotovinu, troškove, obveze, potraživanja, dugove, kredite i ostale izvore prihoda. Kada radite plan, ovo su pitanja na koja treba odgovoriti:
– Koliko vlastitog novca investirate, dižete li kredit od banke?
– Posuđujete li novac da biste pokrenuli tvrtku?
– Imate li poslovnog partnera koji je spreman investirati svoj novac u vaš biznis za udio u dobiti?
– Kako će vam plaćati kupci?
– Tko su vam dobavljači? Koji su uvjeti plaćanja dobavljačima?
– Koliki su vam troškovi proizvodnje?
– Koliko će vas stajati usluge konzultanata, odvjetnika, financijskih i poreznih savjetnika?
Koliko će vremena biti potrebno prije nego što vam počne stizati pozitivan pritok novca?
– Knjigovodstvene i računovodstvene usluge?
– Treba li vam ured? Skladište?
– Koliki su troškovi uredskog materijala i režija?
– Troškovi zaposlenika, plaće i doprinosi?
– Kako ćete promovirati svoj proizvod ili uslugu?
– Troškovi marketinga i izrade web stranice?
– Kako ćete dostavljati proizvode?
– Trebaju li vam osiguranje proizvoda i usluga?
– Što ćete s povratom proizvoda?

PoduzetništvoOdluka o tome hoćete li krenuti u poduzetničke vode isključivo je vaša. Kako biste uspjeli u onome što ste naumili, morate se potpuno posvetiti poslu, biti spremni riskirati te raditi dugo i naporno jer - nema sigurnih poslova. Brojne su prednosti, ali i i brojni nedostaci pokretanja vlastitog posla.

Evo pluseva:

Možeš biti svoj šef/šefica
Možeš raditi od kuće i baš ono što želiš
Možeš raditi kad želiš i koliko želiš
Steći osjećaj osobne vrijednosti
Zaposliti članove obitelji

No, i minusi lete unaokolo:

Velika odgovornost prema zaposlenicima i kupcima
Česti rad prekovremeno, vikendom, pa čak i noću
Morate biti spremni na razdoblja bez prihoda
Vođenje razne papirologije
Možeš raditi kad želiš i koliko želiš (ovo smo namjerno stavili i kao plus i minus)

Procijenite sebe i svoje vještine. Razradite ideju. Napravite plan poslovanja. Ne odustajte.

Poslovni planUkoliko želite pokrenuti svoj posao, imate nekoliko opcija.

1. Osnovati vlastitu tvrtku, obrt, OPG
2. Postati partner nekome tko ima registriranu djelatnost
3. Kupiti već postojeću tvrtku, obrt
4. Udružite se i osnujte zadrugu
5. Kupite franšizu
6. Osnovati udrugu

Ukoliko krećete s obrtom, evo što trebate znati.
Naziv obrta je prva stvar koju trebate, pa osmislite ime koje najbolje opisuje i vas i ono što želite raditi. Sam naziv obrta se sastoji od tri dijela; željeni naziv, drugi opisuje tip obrta, a treći dio podaci o vlasniku.

Idući korak je popisati djelatnosti kojima ćete se baviti u svom obrtu. Za određene je potrebna i potvrda o završenom strukovnom ispitu ili diploma (npr. frizeri, fotografi, prevoditelji), dok za trgovinu, intelektualne ili uslužne djelatnosti nema takvih preduvjeta. Djelatnosti birate sa službenog popisa – NKD (nacionalna klasifikacija djelatnosti) i to iz rubrike "razred", a jednu djelatnost odabirete kao primarnu djelatnost.

Na računalu možete ispuniti prijavu za upis u obrtni registar. OR obrazac se može skinuti s interneta i sastoji se od dvije stranice s vašim osobnim podacima, nazivom i sjedištem obrta, te popisom djelatnosti. Nakon ispunjavanja prijavnice, u registarski ured nosite zahtjev za otvaranjem obrta, te fotokopiju osobne iskaznice i ugovor o najmu poslovnog prostora ili kopiju svjedodžbe/diplome, ukoliko je potrebna.

Ako je sve dobro ispunjeno, u banci ili pošti se uplaćuje 200 kuna troškova registracije obrta, a trebaju i biljezi u protuvrijednosti 70 kuna. U registarskom uredu zatim obrađuju zahtjev te vam izdaju potvrdu da je zaprimljen. Vrijeme obrade je obično od sedam do 21 dan. Također, treba odabrati banku i otvoriti poslovni račun, zatim izraditi žig (naziv obrta i adresa) te odraditi prijavu na Poreznu upravu, (obrasci RPO, RPO-A i RPO-B u dvije kopije i fotokopija rješenja o otvaranju obrta.) mirovinsko (M-11P, M-1P, žig, osobna, fotokopija rješenja o otvaranju obrta) i zdravstveno. (HZZO tiskanica 1 i tiskanica 2).

Oboružajte se papirologijom i strpljenjem, a za sve ostalo – tu smo. Sretno!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin